لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

نتانياهو: ایران، یکی از محور های مذاکرات با اوباما در اسرائیل


چند هفته مانده به سفر باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا به اسرائيل، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل گفت، مذاکرات او با باراک اوباما درباره سه محور ايران، سوريه و فلسطينی ها خواهد بود.

آقای نتانياهو يکشنبه بيست و دوم بهمن، دهم فوريه، در نشست هفتگی دولت خود با استقبال از بيانيه رسمی کاخ سفيد درمورد سفر باراک اوباما به اسرائيل، گفت، ايران و سوريه و امور فلسطينی ها، مسائل حايز اهميتی است که اسرائيل نسبت به آنها توجه جدی دارد.

کاخ سفيد هفته گذشته تاييد کرد که باراک اوباما بيستم مارس، سی ام اسفند، به اسرائيل، کرانه باختری و اردن خواهد رفت. اين نخستين بار از زمان رياست جمهوری باراک اوباما است که او به اسرائيل می آيد. پيش از اين وی دو بار به اسرائيل آمد که يک بار درزمان سناتوری و ديگری در دوره ای بود که از سوی حزب دموکرات نامزد انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۸ شد.

بنيامين نتانياهو در جلسه روز يکشنبه دولت خود، سفر باراک اوباما به اسرائيل را «نشان همپيمانی استوار» ميان اسرائيل و آمريکا دانست و گفت، «به رخ کشيدن اين همپيمانی خلل ناپذير، نظر به تلاطم های منطقه که زلزله های (سياسی) بزرگی در خاورميانه و شمال آفريقا و تا به ايران ايجاد کرده است، اهميت می يابد».

نخست وزير اسرائيل افزود که «تلاش های ايران برای دستيابی به جنگ افزار اتمی، بی ثباتی سوريه و عواقب آن بر امنيت منطقه، اسرائيل و آمريکا، و کوشش ها برای پيشبرد روند سياسی صلح ميان ما و فلسطينی ها، مسايلی است که در گفت و گوی تلفنی اخيرم با پرزيدنت مطرح شد و هردوی ما در مورد آن اتفاق نظر داريم».

بنيامين نتانياهو که کشورش کمتر از سه هفته پيش شاهد انتخابات پارلمانی بود و دوباره او از سوی شيمون پرز رييس جمهوری مامور تشکيل دولت جديد شده است، افزود که «اين مسايل حياتی که در مذاکرات مان با پرزيدنت اوباما مطرح می شود، ايجاب می کند که بيشترين نيروهای سياسی اسرائيل درتصميم گيری در باره آنها سهيم باشند».

آقای نتانياهو با اين سخنان، دوباره احزاب ديگر را به همپيمانی با ائتلاف «ليکود – بيتينو» در راستای تشکيل يک دولت فراگير دعوت می کرد.

در همين حال، روزنامه نيويورک تايمز يکشنبه بيست و دوم بهمن نوشت که در آستانه سفر اوباما به اسرائيل، بنيامين نتانياهو قصد دارد چند اقدام «حسن نيت» را در قبال فلسطينی ها نشان دهد و از جمله، با آزادی شمار ديگری از زندانيان امنيتی فلسطينی و دادن تسهيلات مالی برای تشکيلات خودگردانی و تعليق ساخت وسازها موافقت کند.

دانی آيالون معاون وزيرخارجه اسرائيل شنبه احتمال داده بود که باراک اوباما در اين سفر، نتانياهو و محمود عباس را در نشستی با حضور ملک عبدالله دوم پادشاه اردن ملاقات دهد تا موجب ازسرگيری گفت و گوهای راکدمانده صلح اسرائيلی – فلسطينی شود.

روزنامه بريتانيايی ساندی تايمز نيز يکشنبه بيست ودوم بهمن نوشت که نتانياهو و اوباما می خواهند يک معامله بين خود را عملی کنند که از يکسوی آن، فلسطينی ها از امتيازاتی برخوردار شوند و از سوی ديگر، نتانياهو خشنود شود که ايران زير فشار سخت تری قرار می گيرد.

ساندی تايمز نوشته بود که اوباما همراه با خود طرحی را که شامل «چوب و هويج» است می آورد و به نتانياهو می گويد که اگر اسرائيل مذاکرات سياسی با فلسطينی ها را از سربگيرد، دولت آمريکا آماده است که تحريم ها و فشار بر ايران تشديد شود.

ديويد ميلر ، ديپلمات برجسته آمريکايی وارد به امور خاورميانه، که در مصاحبه با ساندی تايمز اين نظر را بيان کرد، افزود که اوباما نمی خواهد نامش به عنوان رييس جمهوری ثبت شود که در دوران او ايران به توانايی هسته ای نظامی دست يافته است، و از اين روی، برای جلوگيری از اين امر، برای همآهنگی بيشتر اسرائيل و آمريکا تلاش کرده و نمی خواهد اسرائيل به حمله يکجانبه نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران کشانده شود.

خبر آمدن اوباما به اسرائيل در روزهايی اعلام شد که ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش اسرائيل هفته گذشته در واشينگتن با بلندپايگان پنتاگون در باره ايران ديدار و گفت و گو کرد.

اسرائيل در سفر ارتشبد گانتس، درخواست برای خريد جنگنده های مدرن آمريکايیِ عمود پرواز «يو-۲۲» را نيز با سران پنتاگون مطرح کرد.
XS
SM
MD
LG