لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

نتانياهو: ايران فلسطينی ها را به پرتاب راکت به اسرائیل تشويق می کند


 حملات تازه اسرائیل به غزه خساراتی به بار آورده است
حملات تازه اسرائیل به غزه خساراتی به بار آورده است
در حالی که برای چهارمين روز پی در پی بحران ميان اسرائيل و باريکه غزه ادامه يافته است، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده است که در پشت پرده تشويق تشکل های مسلح فلسطينی به پرتاب راکت به جنوب اسرائيل قرار دارد.

آقای نتانياهو شامگاه يکشنبه در نشست ليکود، حزب تحت رهبری خويش، گفت: جهاد اسلامی فلسطين يک تشکل کاملاً ايرانی است و جمهوری اسلامی ايران صاحب و بانی اين سازمان است و لذا، وضع بوجود آمده در جنوب اسرائيل نه تنها معضل هسته ای ايران را به کناری نمی زند بلکه نقش ايران را برجسته تر در صدر امور ما قرار می دهد.

آقای نتانياهو گفت که «افراطيون جهاد اسلامی تسليحات، آموزش و کمک های لجيستيک را همگی از ايران دريافت می کنند و جهاد اسلامی که بيشترين بخش از راکت ها را شليک کرده است، کاملاً از سوی ايران تجهيز نظامی می شود».

همزمان، ارتش اسرائيل شامگاه يکشنبه در بيانيه ای جمهوری اسلامی ايران را پشتيبان اصلی سازمان جهاد اسلامی فلسطين معرفی کرد.

دراز شدن انگشت اتهام اسرائيل به سوی ايران در بحران جديد، بويژه به اين دليل است که «يگان های القدس»، شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطين مسئوليت اکثر راکت هايی را که از شنبه به سوی اسرائيل شليک شده است، بر عهده گرفت و ويديو کليپ هايی از نيروهای خود را در حال انجام حملات، برای «افتخار»، در وبسايت های خود قرار داده است.

سرهنگ يوآو مردخای، سخنگوی ارتش اسرائيل، می گويد که «جهاد اسلامی فلسطين به مثابه بازوی تروريستی ايران فعاليت می کند؛ از ايران حمايت مستقيم مالی و نظامی می گيرد و برای تأمين هدف های ايران به کار انداخته می شود».

سرهنگ مردخای افزود که «بايد به ياد داشت که در کشتی ويکتوريا نيز شمار زيادی راکت های زمين به دريا که ايران آن را برای نيروهای جهاد اسلامی فلسطين در غزه ارسال کرده بود، وجود داشت».

اسرائيل دو سال پيش با تسلط بر يک کشتی در آبهای دريای مديترانه، پيش از آنکه به غزه برسد، دهها تن محموله نظامی در آن يافت که در ميان کانتينرهايی که ظاهراً کيسه های سيمان بود، جاسازی شده بود. اين کشتی از بندرعباس بارگيری شده بود.

اسرائيل مدعی بود که کشتی ياد شده، تلاش ديگری از سوی شاخه قدس سپاه پاسداران ايران برای تجهيز هر چه بيشتر نيروهای مسلح فلسطينی در غزه است.

رمضان عبدالله شلح، دبير کل سازمان جهاد اسلامی فلسطين، ماه گذشته بار ديگر به ايران دعوت شد و مقامات ارشد ايران نيز با او ديدار و گفت و گو کردند و «مقاومت» نيروهای تحت امر او را در برابر «رژيم صهيونيستی» ستودند.

سرآغاز دور جديد حملات راکتی از غزه به اسرائيل و حملات هوايی اسرائيل به مقرها و ستادهای وابسته به تشکل های مسلح فلسطينی، روز پنجشنبه گذشته بود ؛ در آن روز دو فروند راکت به جنوب اسرائيل شليک شد و يک روز پس از آن، اسرائيل در يک حمله هوايی، زهير القيسی، يکی از فرماندهان شاخه نظامی «کميته های مقاومت مردمی فلسطين» را در حالی که با اتومبيل جا به جا می شد، از پای در آورد.

شبکه اول تلويزيون اسرائيل می گويد که دستور کشتن زهير القيسی مستقيماً از سوی نخست وزير اسرائيل تأييد شد و روز جمعه، رييس ستاد کل ارتش اين دستور را تلفنی از نتانياهو دريافت کرد.

آقای نتانياهو در نشست حزب خويش در شامگاه يکشنبه گفت که القيسی در حال برنامه ريزی برای ترورهای جديدی بود. همزمان آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل نيز يکشنبه در مصاحبه با راديوی کشورش، زهير القيسی را «يک بمب ساعتی» ناميد.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز با گفتن اين که اسرائيل آگاه بود که دستور به از پای درآوردن زهير القيسی عواقبی دارد، يکشنبه در بازديد از مناطق مرزی از مردم کشورش خواست که شکيبا باشند و گفت که عمليات کنونی ممکن است که چند روز طول بکشد.

آقای باراک دوشنبه نيز گفت «کسانی را که به مردم ما حمله می برند، مجازات خواهيم کرد»؛ هشداری که نتانياهو نيز عصر يکشنبه در بازديدش از جنوب اسرائيل، بر آن مهر تأکيد نهاده بود.

ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل هم در بازديد از جنوب اسرائيل، پس از نشستی با شرکت فرماندهان ارتش، گفت که نيروی هوايی حملات خود را شدت بخشيده است و سخنگوی ارتش اسرائيل نيز گفت «تا زمانی که حملات راکتی ادامه يابد، ما از آتش بس سخن نمی گوييم».

سه کشته در ميان فلسطينی ها، حاصل حملات هوايی اسرائيل در فاصله شامگاه يکشنبه تا بامداد دوشنبه بود. شمار کشته های فلسطينی به بيست نفر رسيده است.

فلسطينی ها گفته بودند که يک نوجوان ۱۵ ساله نيز بامداد دوشنبه در راه رفتن به مدرسه کشته شده است، ولی سخنگوی ارتش اسرائيل اين امر را تکذيب کرد و خبرگزاری فرانسه نيز تأييد کرد که ارتش اسرائيل در منطقه «بيت لحيا» عملياتی انجام نداده بود.

در حالی که در غزه تشييع جنازه کشته های حملات هوايی اسرائيل ادامه دارد، در جنوب اسرائيل نيز مردم در اضطراب بسر می برند و راکت پرانی ها، روند زندگی آنها را کاملاً مختل کرده و بسياری از محل های کسب و کار بسته شده و والدين به سر کار نرفته اند تا از فرزندان خود مراقبت کنند.

برای چندمين روز پی در پی، مدارس و حتی دانشگاه بن گوريون در جنوب اسرائيل بدليل بيم از عواقب حملات راکتی، تعطيل شده است - بويژه آنکه بعدازظهر يکشنبه يک راکت از نوع «گراد»، به يک مدرسه در بئرشبع، بزرگ ترين شهر در جنوب اسرائيل، اصابت کرد که در آن ساعت، خالی بود.

در همين حال، سيستم دفاع راکتی «گنبد آهنين» در ارتش اسرائيل، دهها فروند از راکت هايی را که فلسطينی ها شليک کرده اند، در هوا شکار کرده است.

در روزهای اخير بيش از ۱۲۰ فروند راکت به اسرائيل شليک شده است که بدليل تدابير مؤثر، تنها يک زخمی داشته ولی خساراتی وارد کرده است و وزير امور آب و انرژی اسرائيل نيز نسبت به احتمال هدف قرار گرفتن کارخانه اصلی برق در بندراشدود ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که در آن صورت، اسرائيل جريان برق به سوی غزه را قطع خواهد کرد.

مقامات اسرائيل تأييد کرده اند که حماس در اين دور از حملات راکتی نقشی ندارد اما گفته اند که دولت حماس درغزه بايد مسئوليت نشان دهد.

به گفته محمد عواد، وزير خارجه دولت حماس، اين سازمان در تماس با کشورهای مختلف بويژه با حاکميت مصر، خواهان پايان دادن به بحران است و همزمان، محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردانی نيز در تماس با سران حماس در کشورهای عربی و غزه، خواهان حفظ آرامش شد.

در همين حال، محمود عباس و صائب عريقات، يک مقام ارشد سازمان آزاديبخش فلسطين نيز يکشنبه اين ديدگاه را مورد حمايت قرار دادند که نتانياهو می خواهد با گسترش نبرد در غزه و شايد کشاندن جنگ عليه حزب الله لبنان، وضع منطقه را به مسيری بکشاند که شايد در ادامه آن، اسرائيل بتواند به تأسيسات هسته ای ايران نيز حمله برد.

آمريکا و غرب حق اسرائيل دانسته اند که از مردم خود دفاع کند اما خواهان شکيبايی هر دو طرف شده اند. اما اتحاديه عرب، ترکيه و جمهوری اسلامی ايران در بيانيه هايی اسرائيل را عامل وضعيت ايجاد شده دانستند.

در پی وخامت اوضاع، ژنرال گانتس که قرار بود اين هفته برای ديداری رسمی به آمريکا برود و با همتای آمريکايی خود و نيز با ساير مقامات ارشد نظامی و دفاعی آمريکا در باره ايران گفت و گو کند، سفر خود را به تعويق انداخت.
XS
SM
MD
LG