لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

آمريکا از پيشرفت در مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينی ها خبر داد


آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد در جريان دور دوم مذاکرات مستقيم رهبران اسرائيل و فلسطينی ها پيشرفت هايی بر سر مساله شهرک سازی حاصل شده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، و محمود عباس، رييس تشکيلات خوگردان فلسطينی، با حضور هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا در دفتر بنيامين نتانياهو ديدار کردند.

جرج ميچل، نماينده ويژه آمريکا در خاورميانه، پس از مذاکرات دو ساعته رهبران فلسطينی و اسرائيل، از ادامه مذاکرات به رغم نزديک شدن به زمان پايان تعليق شهرک سازی اسرائيل در مناطق کرانه باختری خبر داد.

جرج ميچل گفت:«اين موضوع (شهرک سازی) در مذاکرات عصر امروز مطرح شد، ما به تلاش های خود برای دستيابی به پيشرفتی در اين زمينه ادامه می دهيم و باور دارم که در حال انجام چنين کاری هستيم».

فلسطينی های حاضر در مذاکرات صلح می گويند در صورتی که اسرائيل شهرک سازی در اين مناطق از سر بگيرد، مذاکرات را ترک خواهند کرد. اين شهرک سازی های در مناطقی انجام می شود که قرار است جز سرزمين دولت آينده فلسطين باشد.

مهلت ۱۰ ماهه‌ای که دولت بنیامین نتانياهو برای تعليق ساخت‌وسازها در کرانه باختری، با هدف تشويق فلسطينی‌ها به بازگشت به ميز مذاکرات اعلام کرده بود، ۲۶ سپتامبر به پايان می‌رسد اما دبير دولت اسرائيل اکنون گفته است که به طور رسمی اين مهلت، ۳۰ سپتامبر پايان خواهد يافت.

محمود عباس اخيرا تأکيد کرده است که فلسطينی‌ها خواهان استقلال کشور خود هستند و نخواهند پذيرفت که مجتمع‌های يهودی‌نشين پس از استقلال فلسطين، در حوزه کشور فلسطين باقی بماند.

جرج ميچل همچنين گفت:«من اين را می گويم که دو رهبر مسايل سخت را برای آخر مذاکرات خود نمی گذارند. ما اين را به مثابه نشانه ای قوی از باور آنها به ممکن بودن صلح در نظر می گيريم ».

اين نخستين ديدار عباس با بنيامين نتانياهو در دفتر نخست وزير اسرائيل در بيت المقدس، اورشيلم، از زمان روی کار آمدن دولت وی است. محمود عباس پيشتر در اين دفتر با اهود اولمرت، نخست وزير سابق اسرائيل ديدار کرده بود.

جرج ميچل همچنين گفت: محمود عباس و بنيامين نتانياهو در ديدار روز چهارشنبه توافق کردند تا هفته آينده به مذاکرات مستقيم خود ادامه دهند.

دور جديد مذاکرات صلح اسرائيلی- فلسطينی دوم سپتامبر در واشينگتن از سر گرفته شد و نخست‌وزير اسرائيل و رهبر تشکيلات فلسطينی روزهای چهاردهم در شرم الشیخ مصر و پانزدهم سپتامبر در بیت المقدس، اورشلیم، دور دوم مذاکرات را با حضور وزير خارجه آمريکا و فرستاده ويژه آمريکا در امور خاورميانه برگزار کردند.

هيلاری کلينتون وزير امورخارجه آمريکا، روز سه شنبه گفته بود زمان آن فرا رسيده است که دو طرف به طور جدی وارد مذاکره شوند.

در ۳۲ سالی که از همايش صلح کمپ ديويد اول در سال ۱۹۷۸ سپری شده، آمريکا و جامعه بين‌المللی تا کنون دهها همايش صلح برای رسيدن فلسطينی‌ها و اسرائيل به پيمان نهايی صلح برگزار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG