لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

فرانسه خواهان مداخله شورای امنيت در کنيا شد


برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، خواهان مداخله شورای امنیت شده است
برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، خواهان مداخله شورای امنیت شده است

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه، خواهان مداخله بدون درنگ شورای امنيت سازمان ملل متحد درکنیا برای جلوگيری از «خشونت های مرگبار قومی» شد.


آقای کوشنر در بيانيه ای اعلام کرد:«شورای امنيت سازمان ملل متحد براساس وظيفه ای که در حفاظت دارد، هرچه زودتر باید به کمک به مردم کنيا بشتابد».


وزير امور خارجه فرانسه افزوده است:« مردم غير نظامی کشته می شوند به زنان و کودکان تجاوز می شود، اقدامات وحشيانه انجام می شود. اين در حالی که دو قانون گذار نيز به قتل رسيده اند».


کشته شدن يکی از نمايندگان مخالف دولت کنيا روز پنجشنبه به دست يک افسر پليس اين کشور، باعث بروز تظاهرات خشونت بار و تعليق گفت وگوهای صلح در اين کشور شده است.


سفر دبیرکل سازمان ملل به کنیا


در همین حال، بن کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نسبت به بروز«فاجعه» در کنيا هشدار داد و اعلام کرد روز جمعه به نايروبی، پايتخت اين کشور، سفر می کند تا به تلاش های کوفی عنان، دبيرکل سابق سازمان ملل متحد، برای برقراری آرامش در اين کشور آشوب زده کمک کند.


از زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری در کنيا در ۲۷ دسامبر، که در آن موای کيباکی، رييس جمهوری اين کشور، برنده اعلام شد، تا کنون ۸۵۰ تن در خشونت های سياسی و قومی در سراسر کشور کشته شده اند و ده ها هزار نفر از خانه های خود گريخته اند.


  • «شورای امنيت سازمان ملل متحد براساس وظيفه ای که در حفاظت دارد، هرچه زودتر باید به کمک به مردم کنيا بشتابد».
وزیر امور خارجه فرانسه

گروه های مخالف، دولت موای کيباکی را متهم می کنند که در انتخابات «تقلب» کرده است و عامل بروز خشونت های قومی در اين کشور شده است.


موای کيباکی به قبيله «کيکويا» که بزرگ ترين قوميت کنيا است، تعلق دارد و در مقابل رايلا اودينگا، رقيب انتخاباتی آقای کيباکی، از قبيله «لئو» است که دومين گروه قوميتی کنيا را از نظر جمعيت تشکيل می دهند. اين موضوع موجب شده تا اختلافات سياسی اين دو تن عملا به يک رويارويی قومی بدل شود


گسترش بی ثباتی در کنيا باعث نگرانی کشورهای همسايه و همچنين دولت و نهادی غربی کمک کننده شده است. خشونت های اخير کنيا را از يکی از کشورهای آرامتر و غنی تر افريقا به سرزمينی بحران زده تبديل کرده است.


ناآرامی ها همچنين باعث بروز و آشکار شدن شکاف ها و اختلافات ديرينه بين گروه های قومی بر سر مسايلی همچون زمين، ثروت و قدرت ، که بازمانده دوران سلطه استعماری بريتانيا بوده، شده است.


نشست اتحادیه افریقا


بحران کنيا در کانون بحث های کنفرانس سه روزه رهبران اتحاديه افريقا در آديس آبابا، پايتخت اتيوپی، قرار داشت.


در آغاز گردهمايی در روز پنجشنبه، آلفا کونر، رييس اتحاديه آفريقا، گفت:« تا کنيا رشد نکند، افريقا توسعه نخواهد يافت، بنابراين افريقاييان بايد حل بحران جاری در آن کشور را در الويت قرار دهند».


آلفا کونر، کنيا را کشوری که يک نقطه اميد برای قاره افريقا بود توصيف کرد و گفت : «امروز، اگر به کنيا نگاه کنيد خشونت را در خيابان ها می بينيد. حتی گاهی از پاکسازی قومی، و نسل کشی حرف زده می شود . ما نمی توانيم دست روی دست بگذاريم و ساکت بمانيم».


رييس اتحاديه افريقا با اشاره به اين که اگر «کنيا بسوزد، چيزی برای فردا باقی نخواهد ماند»، افزود: که اميدوار است کوشش های ميانجيگرانه کوفق عنان، دبيرکل سابق سازمان ملل متحد، در کنيا نتيجه بخش نباشد.


به گزار ش خبرگزاری رويترز، بسياری از مردم کنيا از آن بيم دارند که آقای عنان نتواند در مذاکرات خود با موای کيباکی و رايلا اودينگا، رهبر جنبش دمکراتيک نارنجی، بتواند راه حلی برای پايان دادن به بحران کنونی دست يابد.


موای کيباکی تاکيد می کند که به رغم اين که رييس جمهوری قانونی کنيا است، اما آماده است قدرت را تقسيم کند، اين در حالی است که رايلا اودينگا می خواهد آقای کيباکی از مقام خود کناره گيری کند يا اجازه دهد پس از يک دوره تقسيم قدرت انتخابات جديد برگزار شود.


در نشست اتحاديه آفريقا در روز پنجشنبه، آقای کيباکی نيز در ميان حدود ۴۰ نفر از رهبران کشورهای افريقايی حضور داشت و به سخنان آلفا کونر گوش می کرد.


رابرت زوليک، رييس بانک جهانی، و بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، از جمله ديگر حاضران اين نشست بودند. بان کی مون تاکيد کرد که ادامه خشونت در کنيا ، ممکن است به سطوح فاجعه باری برسد.


ديگر رهبران افريقا نيز ابراز نگرانی کردند. رييس جمهوری سنگال گفت: تصوير تمامی قاره در خطر است.


دبير کل سازمان ملل متحد اظهار داشت قصد دارد در حاشيه کنفرانس با آقای کيباکی ملاقات کند و روز جمعه برای ديداری با ريلا اودينگا، رهبر اوپوزيسيون، به پايتخت کنيا برود. او از مردم کنيا خواست تا فرصت باقی است، به کشتار و خشونت پايان دهند.


مخالفان دولت کنيا از اتحاديه افريقا خواسته بودند مانع حضور آقای کيباکی در کنفرانس آديس آبابا شود و ديپلمات های بين المللی پيشنهاد کرده بودند که ممکن است بهتر باشد او در کشورش بماند و با رهبر اوپوزيسيون مذاکره کند.


XS
SM
MD
LG