لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

مذاکرات تازه گروه ۱+۵ برای تشدید تحريم ايران


شان مک کورمک می گوید هفته آینده درباره تحریم ایران مذاکره خواهد شد
شان مک کورمک می گوید هفته آینده درباره تحریم ایران مذاکره خواهد شد

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز چهارشنبه دوازدهم سپتامبر، گفت واشینگتن هفته آينده ميزبان کشورهای موسوم به ۱+۵ خواهد بود تا درباره اعمال تحريم های جديد بر ايران تصمیم گیری کنند.


به گفته آقای مک کورمک در نشست نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در بيست و يکم سپتامبر در واشينگتن درباره اين که «قطعنامه جديد شامل چه تحريم هايی» خواهد بود تصمیم گیری می شود.


آقای مک کورمک گزارش شبکه خبری فاکس نيوز در مورد «حمايت نکردن آلمان از تحريم های جديد عليه ايران» را رد کرد و گفت در نشست تازه کارشناسان کشورهای موسوم به ۱+۵ آلمان از صدور قطعنامه جديد عليه ايران حمايت کرده اند.


درحالی کشورهای موسوم به ۱+۵ برای مذاکره درباره تحریم های جدید علیه ایران در واشیگتن حاضر خواهند شد که اتحادیه اروپا در بیانیه ای ناخشنودی خود را از ادامه سرپیجی ایران از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.


ایران با توافق تازه با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تعیین جدول زمانی برای «رفع ابهامات» و پاسخگویی به «سوال های باقی مانده» کوشید تا از وضع تحریم های جدید جلوگیری کند.


رد درخواست اتحادیه اروپا


در همین زمینه، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز چهارشنبه در واکنش به درخواست اتحاديه اروپا برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم، گفت تقاضای اروپايی متعلق به «گذشته» است و ما «ابتکارهای» نوین نياز داريم.


آقای لاريجانی در یک کنفرانس خبری در تهران با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: ايران قبلا موضع خود درباره «تعليق غنی سازی اورانيوم» روشن بيان کرده است و اکنون بايد در مورد يافتن «گزينه های نوین» تلاش کرد و نبايد در «گذشته زیست».


به گفته آقای لاریجانی، یکی از ابتکارهای «نوين» توافق تازه ايران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای لاریجانی گفت:«اگر بخواهيم مساله را پيچيده کنيم می‌توانيم پيرايه‌هايی را ببنديم که مساله پيچيده‌تر شود. مسايل مربوط به ايران و آژانس مربوط به حال، گذشته و آينده است. گذشته را با آژانس حل کرديم، اما در مورد آينده اين از معجزات قرن ماست که عده‌ای از کشورها نيات را پيش‌بينی می‌کنند و می‌گويند در مورد آينده نگرانی داريم».


به رغم توافق تازه ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی، اتحاديه اروپا روز چهارشنبه بار ديگر از جمهوری اسلامی خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند.


در بيانيه اتحاديه اروپا اجرای کامل و به موقع برنامه و جدول زمانی تعيين شده مورد توافق آژانس بين المللی اتمی و ايران برای رفع ابهام های گذشته، «گام مهم رو به جلو» خوانده شده و آمده است که در اين توافق خواست جامعه بين الملل و قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای توقف غنی سازی اورانيوم در نظر گرفته نشده است.


اين بيانيه همچنين می افزايد: طبق گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در سی ام ماه اوت، ايران غنی سازی اورانيوم را توسعه داده و از خواست قطعنامه های شورای امنيت برای توقف کليه فعاليت های حساس هسته ای سرپيچی کرده است.


  • ايران قبلا موضع خود درباره «تعليق غنی سازی اورانيوم » روشن بيان کرده است و اکنون بايد در مورد يافتن «گزينه های جديد » تلاش کرد و نبايد به «گذشته» بازگشت
علی لاریجانی

اتحاديه اروپا در اين بيانيه ممانعت جمهوری اسلامی از ورود و بازديد بازرسان آژانس بين الملی انرژی اتمی از تمام تاسيسات هسته ای ايران به منظور «راستی آزمايی فقدان يک برنامه نظامی موازی با برنامه هسته ای اين کشور»، را محکوم کرده است.


اين بيانيه با انتقاد از اعطای زمان دو تا سه ماهه برای جدول زمانی پاسخ به سوال های «باقيمانده» و رفع ابهام ها از برنامه هسته ای ايران، تصريح کرده است اين توافق بايد «به طور کامل و بدون هيچ گونه تاخيری اجرا شود.»


اخطار ايران درباره همکاری با آژانس


همزمان با اين تحولات، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، پس از نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران گفت: تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد دور جديد همکاری ‌های ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی را «به مخاطره» خواهد انداخت.


اين درحالی است که مقام های آمريکايی گفته اند که برای توقف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تلاش خواهند کرد تا تحريم های جديدی عليه اين کشور در شورای امنيت سازمان ملل متحد تصويب شود.


آقای سلطانيه توافق ايران و آژانس را «گام مهمی به جلو» خواند و کشورهای غربی را متهم کرد که فضای مذاکرات آژانس بين المللی انژری اتمی را «مسموم» می کنند.


جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ايران و اولی هاينونن، معاون مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سی مرداد ماه در تهران اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و ايران در مقابل اين اتهامات را رد می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.


XS
SM
MD
LG