لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

نيروهای مخالف معمر قذافی وارد شهر بنی وليد شدند


شامگاه جمعه پيش از آن که مهلت تسليم شدن برای نیروهای وفادار به معمر قذافی به پايان برسد، درگيری در شهر بنی وليد آغاز شد و نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی وارد اين شهر شده اند و همزمان حمله به شهر سرت نيز شروع شده است.

پيشتر شورای ملی انتقالی ليبی به نيروهای وفادار به معمر قذافی که در شهر بنی وليد و سرت حضور دارند تا روز شنبه فرصت داده بود تا خود را تسليم کرده و مورد عفو قرار گيرند.

به گزارش شبکه الجزيره، نيروهای وفادار به معمر قذافی شامگاه جمعه نيروهای مخالف را گلوله باران کردند و نبرد دراين شهر آغاز شد.

عبدالله خرامی، يکی از سخنگويان شورای ملی انتقالی ليبی در بنی وليد به الجزيره گفته است:«فکر می کنم خيلی نزديک شده ايم و اميدورايم شهر را بدون جنگ بيشتر تصرف کنيم.»

عبدالله خرامی اضافه کرده است: «ما از سه نقطه شرق، شمال و جنوب وارد شهر شده ايم. مهلت يرای تسليم شدن به پايان رسيده است. نيروهای وفادار به معمر قذافی خودشان به اين فرصت خاتمه دادند.»

شهر بنی وليد در ۱۵۰ کيلومتری جنوب شرقی طرابلس قرار دارد.

در همين حال، خبرگزاری رويترز به نقل از منابع امنيتی می گويد، چهارده مقام نزديک به معمر قذافی از جمله ژنرال علی خانا، فرمانده نيروهای جنوب، از مرز نيجر گذشته و وارد شهر اگاديس در اين کشور شده اند.

اين منابع امنيتی گفته اند اين گروه شامل چهار مقام بلندپايه از جمله دو ژانرال حکومت معمر قذافی بوده است. هويت ژنرال ديگر در اين کاروان مشخص نشده است.

طبق اين گزارش اين کاروان شامل چهار خودرو بوده است که عصر روز پنجشنبه به همراه نيروهای امنيتی نيجر وارد اين شهر شده اند.

دولت نيجر تاکنون به صورت رسمی به اين گزارش ها واکنشی نشان داده است.

در حالی اين کاروان مقامات حکومت معمر قذافی وارد نيجر شده اند که روز دوشنبه نيز منصور ضو، فرمانده نيروهای محافظ معمر قذافی نيز وارد اين کشور شده بود.

درحالی نبرد با نيروهای وفادار به معمر قذافی در آخرين سنگرهای آنان در جريان است گزارش ها حاکی است احتمالا در حدود يک ميليون نفر در خيابان های طرابلس دست به تظاهرات زده اند.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، در دومين جمعه که نماز پس تصرف طرابلس توسط نيروهای شورای انتقالی درميدان «شهيد» برگزار شد.

امام جمعه اين مراسم بر پيام محمود جبرئيل، رييس شورای انتقالی، در خصوص ضرورت وحدت تاکيد کرد.

این در حالی است که روز جمعه پليس بين الملل، اينترپل، اعلام کرد که برای دستگيری معمر قذافی، فرزندش سيف الاسلام و عبدالله السنوسی، رئيس سابق سازمان اطلاعاتی ليبی، حکم بازداشت «قرمز» صادر کرده است.

حکم بازداشت «قرمز» اينترپل، به معنای بالاترين درجه از تحت تعقيب بودن اين متهمين است و از اين پس ۱۸۸ کشور عضو اينترپل موظفند که در صورت عبور اين سه تن از مرزهايشان، آنها را دستگير کنند.

اين برگه های بازداشت، در پی درخواست دادستان دادگاه بين المللی لاهه صادر شده اند. اين سه تن به «جنايت عليه بشريت» متهمند.
XS
SM
MD
LG