لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

«حمله نیروهای طرفدار معمر قذافی به تاسیسات نفتی در شرق لیبی »


درگيری بين نيروهای وفادار به معمر قذافی و مخالفان وی به شدت ادامه دارد. در حالی که طرفداران معمر قذافی از تصرف شهر زوايه خبر داده اند، مخالفان می‌گویند: نیروهای دولتی تاسيسات نفتی در نزديکی شهر «راس لانوف» را بمباران کرده اند.

نيروهای وفادار به معمر قذافی روز چهارشنبه از تصرف شهر «زاويه» در نزديکی پايتخت و در غرب کشور خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به دليل قطع وسايل ارتباطی از جمله تلفن در شهر «زاويه» که طی شش روز گذشته در محاصره بوده است، نمی‌توان ادعای تصرف اين شهر توسط نيروهای وفادار به معمر قذافی را تأیید کرد.

طبق این گزارش، مقامات دولتی ليبی روز چهارشنبه دوبار قول دادند که خبرنگاران خارجی را به شهر «زاويه» خواهند برد، اما هردو بار در آخرين لحظات اين سفر ها را لغو کردند.

با اين حال تلويزيون ليبی صحنه هايی از ميدان اصلی شهر زاويه را نشان داده است که صدها نفر حاضر در این میدان شعارهايی در حمايت از معمر قذافی سر می دهند.

کمی بعداز آغاز اعتراضات در ليبی، نيروهای مخالف توانستند کنترل شهر «زوايه» را به دست بگيرند. اما طی روزهای اخير نيروهای طرفدار معمر قذافی توانسته اند با استفاده از نيروی هوايی به برتری نظامی در اين درگيری ها دست يابند و مانع پيشروی مخالفان به سمت طرابلس، پايتخت ليبی شوند.

موفقيت های اخير نيروهای طرفدار معمر قذافی باعث شده است تا کشورهای غربی برنامه خود برای کمک به مخالفان را تسريع کنند.

در همين حال، يک هيات بلندپايه نظامی ليبی روز چهارشنبه به قاهره رفته تا با مقامات مصری ديدار کنند. جزئيات بيشتری از برنامه يا مذاکرات اين هيات نظامی منتشر نشده است.

در همين زمينه، يک مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: در نشست مشاوران ارشد باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در روز چهارشنبه در خصوص فشار بر معمر قذافی و همچنين اقداماتی چون منطقه پرواز ممنوع بحث و گفت وگو شده است.

از سوی دیگر، يک سخنگوی مخالفان نيز روز چهارشنبه گفته است: در صورتی که جامعه بين المللی قادر به اعمال منطقه ممنوع پروازی بر فراز ليبی نباشد، آنها اقدام به خريد سلاح خواهند کرد.

عبدالحفيض، يک سخنگوی مخالفان گفته است:«اگر منطقه پرواز ممنوع اعمال نشود، ما ابزار لازم برای مسلح شدن را در اختيار داريم. فکر نمی کنيم کشوری مخالف فروش سلاح به ما باشد.»

بريتانيا و فرانسه در صددند تا پيش نويس قطعنامه درخصوص اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را به تصويب شورای امنيت سازمان ملل متحد برسانند. اما ناظران بين المللی می گويند : به دليل مخالفت روسيه و چين با چنين پيشنهادی امکان تصويب ان بعيد به نظر می رسد.

در همین حال، معمر قذافی در مصاحبه با يک شبکه تلويزيون ترکيه گفته است در صورت اعمال منطقه ممنوع پروازی در ليبی، نيروهای وفادار به وی با آن مقابله خواهند کرد.

معمر قذافی اضافه کرده است: چنين اقدامی از سوی کشورهای غربی به مثابه آن است قصد واقعی آنها تصرف منابع نفتی ليبی است.

در شرق ليبی، در نزديکی شهر «راس لانوف» انفجار باعث شده تا تاسيسات «سيدر» در ۵۸۰ کيلومتری طرابلس طمعه حريق شود.

مصطفی غيرانی، يک سخنگوی مخالفان در منطقه گفته است: نيروهای طرفدار معمر قذافی اين تاسيسات را بمباران کرده اند.

وی گفته است: معمر قذافی فکر می کند با اين اقدامات می تواند به اروپايی فشار وارد کند، اما اين اقدامات به ضرر او تمام خواهد شد.

در همین زمینه، یک مقام مسئول در دولت لیبی اعلام کرده است ناآرامی های ليبی توليد نفت اين کشور از یک میلیون و ششصد هزار بشکه در روز به پانصد هزار بشکه در روز کاهش داده است
XS
SM
MD
LG