لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

آمادگی آلمان برای تشدید تحریم ها علیه ايران


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می گوید اگر ایران به خواست جامعه جهانی جواب مثبت ندهد، کشورش از تحریم های شدیتر علیه تهران حمایت خواهد کرد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می گوید اگر ایران به خواست جامعه جهانی جواب مثبت ندهد، کشورش از تحریم های شدیتر علیه تهران حمایت خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز سه شنبه ششم نوامبراعلام کرد در صورتی که ايران به نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای خود پاسخ ندهد، اين کشور از تحريم های شديدتر و گسترده ترعليه تهران حمايت خواهد کرد.


خانم مرکل چند روز پيش از ديدار خود با جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، تا کيد کرد که کشورش خواهان حل مسئله بحران ايران از طریق ديپلماتيک است.


صدر اعظم آلمان که در برلين و در مراسم دريافت جايزه ليوبيک مرکز يهوديان آلمان صحبت می کرد، افزود:«ما ، به همراه ديگر کشورها، خواهان يک راه حل ديپلماتيک هستيم، و به عنوان بخشی از اين سياست، آلمان آماده است اگر ايران از (موضع خود) عقب نشينی نکند، از تحريم های گسترده، شديد و بيشتر علیه این کشور علیه این کشور حمایت می کند».


«بايد در برابر ايران قاطع بود»


در همين حال، نيکلاس سرکوزی رييس جمهوری فرانسه که در آمريکا به سر می برد نيز روز سه شنبه گفت: فرانسه به خط مشی سرسختنانه خود در قبال ايران ادامه داده تا مانع از دستيابی اين کشور به سلاح هسته ای شود.


  • «ما ، به همراه ديگر کشورها، خواهان يک راه ديپلماتيک هستيم، و به عنوان بخشی از اين سياست، آلمان آماده است اگر ايران از (موضع خود) عقب نشينی نکند، از تحريم های گسترده، شديد و بيشتر علیه این کشور حمایت می کند».
آنگلا مرکل

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، به نظر می رسد که مساله هسته ای ايران و صلح خاورميانه موضوعات اصلی مذاکرات آقای سرکوزی، که در اولين سفر خود به ايالات متحد، در واشينگتن به سر می برد، با آقای بوش باشد


آقای سرکوزی درباره رويکرد نسبت به ايران تاکيد کرد:« ما بايد قاطع باشيم و من فکر می کنم که تحريم موثر خواهد بود».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو صطعنامه ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


نمايندگان سياسی کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه خواهند داد تا درباره تشديد تحريم های ايران تصميم گيری کنند.


کشوره های عضو گروه ۱+۵ در نشست هقته گذشته خود در لندن توافق کردند در صورتی که گزارش های محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حاکی از نتايج مثبت تلاش های ديپلماتيک تازه اين دو برای حل مسئله هسته ای ايران نباشد، با تصويب قطعنامه سوم، تحريم های تازه ای بر عليه جمهوری اسلامی وضع کنند.


پيشتر برخی از کشورهای اروپا از ترديد آلمان درباره اعمال تحريم های تازه عليه ايران خبر داده بودند، خانم مرکل بار ديگر روز سه شنبه از آمادگی کشورش برای اعمال تحريم های سخت عليه ايران خبر داد.


XS
SM
MD
LG