لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

مصباح يزدی: اين شخص مسئله‌دار احمدی‌نژاد را مسخر کرده است


در ادامه حملات رو به افزايش حاميان رهبر جمهوری اسلامی عليه اطرافيان محمود احمدی نژاد و به ويژه اسفنديار رحيم مشايی، آيت الله محمد تقی مصباح يزدی با انتقاد از نقش آقای مشايی در دولت گفته است: اين «شخص مساله دار» آقای احمدی نژاد را «مسخر» کرده است.

به گزارش هفته نامه «شما» ارگان حزب موتلفه، محمد تقی مصباح يزدی، عضو خبرگان رهبری و رئيس موسسه آموزشی «امام خمينی»، با انتقاد از تعابيری چون «امام زمان خود جامعه را اداره می‌کند»، گفته است: درست است که در ابتدا اين سخن برای ارادتمندان و علاقه مندان به امام زمان خوشایند است، ولی نتیجه احتمالی این حرف این می شود وقتی آقا جامعه را اداره می کند ما به «واسطه» نیاز نداریم.

محمدتقی مصباح يزدی در خصوص نتيجه استفاده از چنین تعابيری گفته است احتمال دارد که در بين جوانان جا بيفتاد که «کسی که درمملکت سرکار است بالاتر از ولی فقيه است و اصلا خودش با امام زمان ارتباط دارد.»

محمدتقی مصباح‌يزدی در ادامه اضافه کرده است: «حالا اگر يک کسی رياست داشته باشد ، پول هم در اختيارش باشد و سوابقی هم که ايشان دارد، هيچ بعيد نيست که روزی بيايد و بگويد من هرچه دارم از اين آدم دارم و همه خدمات من به حساب اوست که از پشت پشت پرده، مملکت را اداره می کرد و با امام زمان ارتباط داشت.»

در حالی محمدتقی مصباح‌يزدی از بکار بردن تعابيری چون «اداره کشور» به دست امام زمان انتقاد کرده است که روز جمعه احمد جنتی، دبير شورای نگهبان نیز از محمود احمدی نژاد به دلیل استفاده از چنين مفاهيمی انتقاد کرد.

احمدی جنتی گفته بود: «ادعای تشرف خدمت حضرت وليعصر (امام زمان) می‌کنند؛ کسی را عزل می‌کنند، می‌گويند آقا فرموده است.»

حرف‌هايی که اصلا «ساده» نيستند

محمدتقی مصباح‌يزدی در ادامه گفت وگو با اعضای حزب موتلفه درباره اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، گفته است: «بعد روی کارها و حرف‌های شخص جنجال‌آفرين حساس شديم، ديديم خيلی حرف‌های بوداری است و اصلاً حرف‌های ساده‌ای نيست. بنده روز به‌ روز احساس کردم که خطر بسيار عظيمی در اين جريان، نهفته است و تلاش زيادی در اين راه شده. عقلم نمی‌رسيد که آيا هيپنوتيزم است، سحر است، ارتباط با مرتاضين است؟»

اين عضو خبرگان رهبری اضافه کرده است: «بنده اين جور چيزها را بلد نيستم، ولی می‌دانستم که در اين قضيه، چيزی غيرطبيعی وجود دارد. ديديم که اين شخص مسئله‌دار، اين آقا را مسخّر کرده و او توی مشتش هست. البته قرائن فراوانند و خود شما بيشتر از ما اطلاع داريد که حتی تأثير نگاه و برخورد و آثار طلسمات و چيزهايی از اين قبيل در کار است.»

محمدتقی مصباح‌يزدی در ادامه به ويژگی‌های شخصی محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته است: «بهره هوشی اين شخص به تصديق دوست و دشمن از حد متعارف بالاتر است، پس چگونه شيفته يک شخص عادی می‌شود؟ آن هم شيفتگی‌ای که چنين حرکات نامعقولی از او سر بزند! يک وقتی به برخی از دوستان نزديکم گفتم که بيش از ۹۰ درصد معتقدم که او سحر شده است! اين وضعيت ابداً طبيعی نيست. هيچ آدم عاقلی چنين کارهائی نمی‌کند، مگر آنکه اختيار از او سلب شده باشد. اين کارها هيچ توجيهی ندارند.»

اسفنديار رحيم‌مشايی گرچه از آغاز دولت دهم هدف انتقادات اصولگرايان منتقد دولت بوده، اما از زمان پذيرش استعفای وزير اطلاعات توسط محمود احمدی‌نژاد و دستور آيت الله علی خامنه‌ای برای ابقای او، به عنوان هدايتگر «جريان انحرافی» در دولت، به شکل بی سابقه ای مورد حمله قرار گرفته است.

احمدی نژاد و انتخابات

محمدتقی مصباح‌يزدی در بخش ديگری از اظهارات خود به دلايل پيروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ بر رقبای خود اشاره کرد و گفت: «عامل ظاهری اين بود که اين شعارها مطرح شدند و مردم دل به اين شعارها بستند.»

محمدتقی مصباح‌يزدی در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ و انتخابات سال ۱۳۸۸ از حاميان اصلی محمود احمدی‌نژاد در قم به شمار می رفت.

محمد تقی مصباح يزدی سپس به تمجيد های آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از دولت محمود احمدی نژاد پرداخته و گفته است: «تعبيراتی که ايشان در باره اين دولت به کار بردند، در تاريخ می‌ماند.»

وی اضافه کرده است: «ايشان فرمودند از اول مشروطيت تا به حال چنين دولتی سر کار نيامده است و تعبير بسيار بلندی است. بالاخره کارهای عظيمی انجام شدند که دوست و دشمن به آنها اعتراف دارند، ولی فراموش نکنيم که اينها هيچ‌کدام دليل مطلق بودن يک فرد نمی‌شوند و ممکن است او هم اشتباه کند.»

رييس موسسه امام خمينی می گويد، اما اکنون برخی اقدامات دولت محمود احمدی نژاد قابل توجيه نيستند.

محمدتقی مصباح‌يزدی گفته است: «ولی کم‌کم چيزهايی ظاهر شدند که اصلاً قابل توجيه نيستند و هيچ منطقی آنها را تأييد نمی‌کند. نه برهان عقلی تأييد می‌کند، نه دليل شرعی و نه اقتصادی و نه کار سياسی است.»

حملات گسترده حاميان آيت‌الله خامنه‌ای عليه محمود احمدی‌نژاد و اطرافيان وی در حالی شدت گرفته است که قرار است او روز يکشنبه در يک گفت وگوی زنده تلويزيونی شرکت کند.
XS
SM
MD
LG