لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

تغيير مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس پس از تحريم های جديد آمريکا


پس از آن که در اواخر آذرماه سال جاری شرکت نفت و گاز پارس در فهرست شرکت های مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، روز چهارشنبه وزیر نفت ایران مدیر جدید این شرکت را منصوب کرد.

مسعود ميرکاظمی، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، طی حکمهايی مديران جديد شرکتهای نفت و گاز پارس و سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس را منصوب کرده است.

موسی سوری به عنوان مدير عامل جديد شرکت نفت و گاز پارس و سيد پيروز موسوی به عنوان مدير عامل جديد سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس منصوب شده اند.

شرکت نفت و گاز پارس بخشی از شرکت ملی نفت ايران است و ماموريت توسعه بزرگترين ميدان گازی ايران، يعنی پارس جنوبی را به عهده دارد.

در متن حکم انتصاب آقای سوری، وزير نفت ايران به مواردی از انتظارات وزارت از عملکرد آتی ايشان اشاره کرده است که «پيگيری و اجرای مجدانه فازهای توسعه ای ميدان مشترک پارس جنوبی طبق برنامه زمان بندی تعيين شده و افزايش ظرفيت توليد از اين ميدان و ساير ميادين تحت پوشش» و «ساماندهی فرآيندهای تامين مالی و جذب سرمايه های داخلی و خارجی» جزو اين انتظارات برشمرده شده است.

انتصاب مدير عامل جديد شرکت نفت و گاز پارس در حالی انجام می گيرد که، امريکا در ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) طی اقدامی، نام چند شرکت دولتی ديگر ايران از جمله نفت و گاز پارس را به خاطر آنچه کمک به برنامه اتمی و موشکی آن کشور خواند به فهرست تحريم ها افزوده است.

ميدان پارس جنوبی که ميان ايران و قطر مشترک است، نيمی از ذخاير گازی ايران را شامل می شود که به ۲۸ فاز تقسيم شده است و تاکنون ۱۰ فاز آن عملياتی شده است و روزانه حدود ۲۴۰ ميليون متر مکعب گاز از فازهای عملياتی شده بهره برداری می شود. ذخاير اثبات شده ميدان مشترک گازی پارس جنوبی بالغ بر ۱۲ تريليون و ۷۰۰ ميليارد متر مکعب گاز است.

تغيير مدير عامل شرکت نفت وگاز پارس و تاکيد بر «اجرای مجدانه توسعه فازهای پارس جنوبی» در حالی انجام می شود که طبق برنامه ريزی، تکميل طرح توسعه ۳۵ ماهه پارس جنوبی و افزايش ظرفيت توليد از اين ميدان مشترک گاز به ۷۵۰ ميليون متر مکعب در روز از مهمترين ماموريتهای مديران جديد نفت گاز پارس و سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس اعلام شده است.

اين در حالی است که طبق اظهارات اخير حميدرضا کاتوزيان رئيس کميسيون انرژی مجلس اسلامی ايران، طبق برنامه ريزی، طی ۹ ماه قرار بود پارس جنوبی ۲۵ درصد پيشرفت داشته باشد، اما رشد واقعی پيشرفت فازهای پارس جنوبی رقمی در حدود ۰.۵ درصد بوده است.

با نگاهی به آمار و ارقام رسمی منتشر شده، کشور قطر که شريک ايران در گاز ميدان پارس جنوبی است، معادل ۱۶ فاز پارس جنوبی و روزانه بيشتر از ۳۴۰ ميليون متر مکعب گاز از اين ميدان برداشت می کند.

ايران با ذخيره گازی ۳۰ تريليون متر مکعب بعد از روسيه دارای دومين ذخيره بزرگ جهانی است و سالانه ۱۳۱ميليارد متر مکعب گاز توليد می کند. اين درحالی است که بخاطر عدم مديريت مصرف انرژی، عدم پيشرفت در پروژه های توليد گاز و تحريمهای بين المللی هم اکنون وارد کننده گاز است.

طبق گزارش آمار بين المللی انرژی اداره اطلاعات انرژی آمريکا(EIA) که در ۸ دی منتشر شد، ايران در سال ۲۰۰۹ سالانه ۵.۶۶ ميليارد متر مکعب صادرات گاز (به ترکيه) و ۶.۱۷ ميليارد متر مکعب واردات گاز (از ترکمنستان) داشته است. با عنايت به اينکه در سال ۲۰۱۰ دومين خط لوله گازی ترکمنستان به ايران افتتاح شد و ظرفيت واردات سالانه گاز از ترکمنستان به ۱۴ ميليارد متر مکعب افزايش پيدا کرد، واردات گاز ايران نسبت به سال ۲۰۰۹ به مراتب افزايش خواهد داشت.

ساماندهی فرآيندهای تامين مالی

آقای مير کاظمی در قسمت ديگری از انتظارات وزارت نفت از مدير عامل جديد شرکت نفت و گاز پارس به «ساماندهی فرآيندهای تامين مالی و جذب سرمايه های داخلی و خارجی» اشاره می کند.

به دنبال تحريمهای گسترده سازمان ملل و تحريمهای اقتصادی يکجانبه امريکا و متفقين آن، تقريبا تمامی شرکتهای انرژی معتبر خارجی، منجمله توتال فرانسه، شرکت بريتانيايی-هلندی شل، رپسول اسپانيا و شرکت بی پی بريتانيا از ادامه همکاری با ایران سرباز زدند.

به دنبال رويگردانی شرکتهای خارجی از سرمايه گذاری در پارس جنوبی، دولت ايران اواخر بهار امسال شش فاز از بزرگ‌ترين ميدان گازی اين کشور در پارس جنوبی را به ارزش ۲۱ ميليارد دلار به شرکت‌های داخلی عمدتا وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران واگذار کرد. اقدامی که طبق گفته آقای کاتوزيان در ۹ ماه گذشته نتيجه ای نداشته است و رشد پيشرفت پارس جنوبی به جای ۲۵ درصد، ۰.۵ درصد شده است.
XS
SM
MD
LG