لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

کلينتون، «يکی از گزينه های اوباما برای وزارت خارجه آمريکا»


رسانه های آمريکا گزارش هايی درباره دیدار سناتور هيلاری کلينتون و باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا، و هچنین احتمال حضور خانم کلینتون در کابینه آینده منتشر کرده اند.


در حالی اين گمانه زنی ها در روز جمعه اوج گرفت، که اين خبر هنوز به طور رسمی تأييد نشده ولی نمايندگان آقای اوباما و خانم کلينتون گزارش های مبنی بر ملاقات روز پنجشنبه اين دو در شهر شيکاگو را رد نکردند.


در همین زمینه، خانم کلینتون به پرسش خبرنگاران درباره شایعه حضور وی در دولت باراک اوباما، به عنوان وزیر امور خارجه، پاسخی نداد. ولی با این حال او تاکید کرد که به فرآيند تشکيل دولت توسط آقای اوباما احترام می گذارد.


براساس این گزارش ها، بیل ریچاردسون، فرماندار نیو مکزیکو نیز در فهرست باراک اوباما برای تصدی وزارت امور خارجه قرار دارد.


به گزارش آسوشيتدپرس، در صورتی که آقای اوباما در انتخاب خانم کلينتون به عنوان چهره اول ديپلماسی آمريکا جدی باشد، آنگاه می توان گفت وی در صدد جمع کردن «تيمی از رقبای» خود در کابينه آينده اين کشور است. به عبارت ديگر آقای اوباما از کابينه ابراهام لينکن در زمان جنگ پيروی کرده است.


اين در حالی است که رسانه های آمريکا می گويند انتخاب خانم کلينتون به عنوان وزير امور خارجه می تواند با واکنش های متفاوتی از سوی متحدان و رقبای آقای اوباما مواجه شود.


اين رسانه ها تاکيد می کنند خانم کلينتون در صورت در دست گرفتن سکان دستگاه ديپلماسی آمريکا، احتمال دارد بدون توجه به ديدگاه آقای اوباما در سياست خارجی، برنامه های خود را به پيش ببرد.


ری ديوبويس، يک مدير سابق در وازرات دفاع در دوران جرج بوش، در اين زمينه می گويد:«فکر نمی کنم او (باراک اوباما) تمايلی به وی (هيلاری کلينتون) داشته باشد، چرا که وی يک بازيگر مستقل خواهد بود».


آقای ديوبويس تصریح می کند که باراک اوباما گمان می کند که هيلاری کلينتون علاقه اي به اين پست ندارد.


اين در حالی است که ليون پانتا، رييس امور اداری کاخ سفید در دوران بيل کلينتون از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷، می گويد:«اين انتخاب برجسته ای خواهد بود، چرا که او (هيلاری کلينتون) واقعا مسايل سياست خارجی را می داند و نام کلينتون درهای بسياری را در سياست خارجی باز خواهد کرد».


آقای اوباما در مبارزات انتخاباتی مقدماتی حزب دمکرات، در رقابتی نزدیک هيلاری کلينتون را شکست داد. هیلاری کلينتون در جریان انتخابات رياست جمهوری آمريکا به طور قاطع از باراک اوباما حمايت کرد.


مراسم تحلیف باراک اوباما به عنوان رييس جمهوری آمريکا در روز بيستم ژانويه، اول بهمن ماه سال جاری، برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG