لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

ایران اظهارات باراک اوباما را رد کرد


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران.
(عکس از فارس)
محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران. (عکس از فارس)

محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اظهارات نامزد پيشتاز حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، در خصوص برنامه هسته ای اين کشور را رد کرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز پنجشنبه گفت: اظهارات این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در باره ماهیت برنامه هسته ای ايران «يکسويه و غيرواقعی است».


باراک اوباما، نامزد پيشتاز حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه در نشست کميته روابط آمريکا و اسرائيل، آی.پک، با اشاره به برنامه هسته ای ايران گفته بود: ايران تهديد برزگی برای صلح و ثبات منطقه است.


آقای اوباما همچنين افزوده بود که هر آنچه از دستش برآيد انجام خواهد داد تا نگذارد ايران به سلاح اتمی دست يابد


آقای اوباما همچنين با اشاره به «دفاع حکومت ايران» از خشونت و افراطی گری، گفته بود:« ايران به دنبال دستيابی به توانايی هسته ای است، اين اقدام می تواند به مسابقه تسليحاتی در منطقه منجر شود.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بدون نام بردن از سناتور اوباما در واکنش گفت: اين ارزيابی نامزد انتخاباتی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران «با حقايق مربوط به ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌ای ايران مغايرت آشکار دارد و غير قابل قبول است».


نامزد پيشتاز حزب دمکرات انتخابات رياست جمهوری آمريکا تصريح کرده بود در صورت رسيدن به رياست جمهوری، برای تضمين امنيت آمريکا و اسرائيل، گزينه اقدام نظامی عليه ايران را از نظر دور نخواهد داشت.


آقای اوباما همنچنين گفته بود به عنوان رييس جمهوری آمريکا، در صورتی که تشخيص دهد مذاکره با ايران به نفع آمريکا خواهد بود، به مذاکره سخت و اصولی با رهبران ايران خواهد پرداخت. در همين حال وی افزود: که زمان و مکان چنين مذاکراتی را وی انتخاب خواهد کرد.


واکنش اسرائيلی ها و فلسطينی ها


در حالی که ايران از اظهارات آقای اوباما انتقاد کرده است، رسانه های اسرائيلی از سخنان اين نامزد حزب دمکرات در جمع فعالان يهودی در واشينگتن استقبال کردند.


همه روزنامه روز پنجشنبه اسرائيل تيتر اصلی خود را به سخنرانی روز چهارشنبه آقای اوباما اختصاص داده بودند.


رسانه اسرائيل پيش بينی می کنند اين سخنرانی نقطه عطفی در برداشت اسرائيلی ها از ديدگاه ها و نظرات سياسی باراک اوباما باشد چرا که پيشتر به ديده ترديد به او می نگريستند.


باراک اوباما در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفته بود: پيوند اسرائيل و آمريکا ناگسستنی است و در صورتی که وی به رياست جمهوری برسد، هرگز بر سر امنيت اسرائيل مصالحه نخواهد کرد.


دانی آيالون، سفير سابق اسرائيل در آمريکا، در اين زمينه گفت: هر چه اسرائيل ها بيشتر آقای اوباما را بشناسند، بيشتر با او راحت خواهند بود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دانی آيالون افزود: اسرائيلی ها جان مک کين و هيلاری کلينتون را برای سال ها می شناسند، با توجه به سخنان روز گذشته اقای اوباما در ای. پک. هر چه بيشتر نگرانی ها در مورد او برطرف خواهد شد.


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، نيز از سخنرانی آقای اوباما در روز چهارشنبه تمجيد کرد و گفت:«سخنرانی باراک اوباما تحسين برانگيز بود به ويژه حرف های او در خصوص اورشليم بسيار تاثير گذار بود».


اين در حالی است که اظهارات آقای اوباما درباره اورشليم یا بيت المقدس خشم رهبران فلسطينی را برانگيخت، چرا که انتظار داشتند که وی نسبت به منازعه خاورميانه رويکرد ملايم تری را در پيش گيرد.


آقای اوباما روز چهارشنبه گفت که اورشليم يا بيت المقدس بايد پايتخت اسرائيل باقی بماند و نبايد تقسيم شود. موضع آقای اوباما در قبال اورشليم، به نظر فلسطينی ها با موضع فعلی آمريکا فاصله دارد چرا که تاکنون جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، تاکنون چنين مسئله ای را مطرح نکرده است.


اين در حالی است اهود اولمرت پيشتر نسبت به واگذاری بخش هايی از اورشليم يا بيت المقدس شرقی به فلسطينی ابراز تمايل کرده بود.


اسرائيل در جريان جنگ سال ۱۹۶۷ اورشليم يا بيت المقدس را به تصرف خود در آورده و ضميمه خاک خود کرد.


XS
SM
MD
LG