لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

اوباما :‌آمريکا از حضور چين در صحنه جهانی استقبال می کند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه در توکيو با اشاره به این که آمریکا به دنبال مهار چین نیست،از نقش بيشتر چين در عرصه بين المللی استقبال کرد، ولی با اين حال تاکيد کرد همه کشورها می بايست به حقوق بشر و از جمله آزادی مذهب احترام بگذارند.

باراک اوباما در سخنرانی خود درباره سياست خارجی آمريکا در قبال شرق آسيا، نگرانی ها درباره افزايش قدرت چين در عرصه اقتصادی را بی پايه دانست.

رييس جمهوری آمريکا گفت:ما از تلاش های چين برای ايفای نقش بزرگتر درعرصه بين المللی استقبال می کنيم، نقشی که رشد اقتصادی با رشد مسئوليت پذيری آنها توام شده است.

باراک اوباما تصريح کرد: آمريکا به دنبال مهار چين نيست، بلکه حضور چين قدرتمند و شکوفا، می تواند منبعی برای همه ملت ها باشد.

با اين حال باراک اوباما به چين و ديگر کشورهای غير دمکراتيک در آسيا گوشزد کرد که آمريکا ازآنها می خواهد تا آزادی ها بيشتری به شهروندان خود بدهند.

آقای اوباما تاکيد کرد: حمايت از حقوق بشر امنيت پايداری را فراهم خواهد کرد که نمی توان از راههای ديگر آن را به دست آورد. اين همان داستانی است که در دمکراسی ژاپن و آمريکا می توان ديد.

رييس جمهوری همچنين گفت: همه مردم خواهان آن هستند که آزادی بيان و مذهب داشته باشند، رهبران خود را انتخاب کنند و به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

باراک اوباما در اين سخنرانی نامی از «تبت» نبرد. دولت چين در سال ۱۹۵۰ ميلادی با تصرف تبت اين منطقه را به خاک خود ضميمه کرد و از آن زمان تاکنون قيام های جدايی طلبانه در اين منطقه را سرکوب کرده است.

رييس جمهوری امريکا گرچه قرارست در جريان سفر يک هفته ای خود در روز اينده علاوه بر ژاپن از سنگاپور، چين و کره جنوبی بازديد کند، اما تاثيرات اين سفر بسيار فراگيرتر از چهار کشور مذکور خواهد بود.

جفری بيدر، مدير شورای امنيت ملی واشنيگتن در امور اسيا در اين زمينه گفته است:«با سفر اقای اوباما به اسيا، شهروندان اين قاره بدون ترديد و به وضوح در خواهند يافت که حضور امريکا در اين قاره، حضوری فعال خواهد بود».

براساس گزارشهای رسيده ترتيب ديدارهای باراک اوباما از کشورهای ياد شده امری تصادفی نيست.

ژاپن و آمريکا قرار است در همين هفته طی کنفرانسی در مورد مسائلی همچون پايان دادن به سلاحهای اتمی درجهان و مبارزه با گرم شدن کره زمين بحث وتبادل نظر کنند.

روزنامه پرتيراژ يوميوری شيمبون چاپ توکيو نيز روز جمعه گزارش داده است: رييس جمهوری امريکا علاوه بر مذاکراتی درباره خلع سلاح اتمی با مقامات ژاپن، رهبران دوکشور در صدد يافتن راههايی خواهند بود تا کره شمالی را به مذاکرات شش جانبه بازگرداند.

يوميوری شيمبون همچنين نوشته است باراک اوباما از رهبران ژاپن خواهد خواست تا با پافشاری از ايران خواسته شود تا این کشور گامهای موثری، برای رفع شبهات موجود در خصوص برنامه هسته ايش بردارد.

کره جنوبی متحد ديگر امريکا در حوضه اقيانوس ارام به هنگام ديدار باراک اوباما تلاش خواهد داشت تا مناقشات تجاری خود را با واشينگتن حل کند.
XS
SM
MD
LG