لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

«قديمی ترين کهکشانی که تاکنون کشف شده است»


يک گروه بين المللی از ستاره شناسان می گويند که قديمی ترين کهکشانی که تاکنون رصد شده است شناسايی کرده اند. به نظر می رسد که اين کهکشان يک توده عظيم نورانی است و قدمت آن به ۱۳ ميليارد سال پيش باز می گردد يعنی دورانی که فضا بسيار خالی تر از امروز بود.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد که نتايج اين پژوهش جديد هنوز مورد تاييد قرار نگرفته و برخی از مراکز علمی و ستاره شناسی در اين مورد ترديد دارند.

نتايج و تصاوير اين پژوهش که توسط تلسکوپ فضايی« هابل» ضبط شده اخيرا در شماره جديد مجله علمی « نيچر» منتشر شده است. طبق محاسبات اين گروه پژوهشی ، کهکشان مورد بحث احتمالا حدود ۴۸۰ ميليون سال پس از پيدايش فضا (انفجار بزرگ) شکل گرفته است.

سال گذشته نيز يک گروه ستاره شناسی فرانسوی اعلام کرد که يک کهکشان ناشناخته را که قدمت آن به ۶۰۰ ميليون سال پس از انفجار بزرگ و پيدايش فضا باز می گردد کشف کرده اند. ولی نتايج اين کشف نيز هنوز توسط جامعه علمی مورد تاييد قرار نگرفته است.

«گارث ايلينگورث» يکی از اعضای اين گروه و از اساتيد دانشگاه سانتا کروز در کاليفرنيا می گويد که علاوه بر قدمت اين کهکشان نکته جالب ديگر اين است که معمولا در آن دوران اوليه از شکل گيری کائنات کهکشانهای نورانی به ندرت شکل می گرفتند و يا سرعت تشکيل آنها به نسبت دورانهای بعدی ده برابر کم تر بود.

به گفته وی در دوران اوليه از عمر کئنات فضا بسيار تاريک بود و در هر گوشه ای ممکن بود ذره ای از نور ديده شود.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که پژوهشگران وستاره شناسان ديگر در مورد اين تحقيقات ترديد دارند. به گفته يکی از اين منتقدان « ريچارد اليس از دانشگاه کاليفرنيا » ابتدا ادعا شده بود که سه کهکشان ناشناخته و قديمی کشف شده است. ولی بعد اين گروه پژوهشی ادعای خود را تغيير داد و اعلام کرد که فقط يک کهکشان کشف شده که آن هم با موارد قبلی متفاوت است.

ريچارد اليس می گويد:« اين تناقض ها و تغييرات باعث می شود که پذيرش کشف جديد نيز دشوار شود.»

«گارث ايلينگتون» ضمن پذيرش اشتباه اوليه در مطالعات گروه خود می گويد ماقبل از انتشار رسمی اين مطالعات متوجه اشتباه خود شده و آن را تصحيح کرديم.»

ايراد ديگری که منتقدان مطرح می کنند اين است که احتمالا اين هيئت تحقيقاتی فقط از يکی از فيلترهای تلسکوپ « هابل» برای رد يابی اين کهکشان استفاده کرده است. به اين ترتيب آنها حدس می زنند که شايد شيئ که توسط آنها رصد شده فاصله زمانی اش با ما بسيار نزديکتر از آن چيزی است که به نظر می رسد.

مسئولان پژوهش جديد در گزارش خود به اين نکته اشاره می کنند که يک احتمال ۲۰ درصدی وجود دارد که توده نورانی رصد شده فقط مجموعه ای از زباله های فضايی باشد اما در عين حال با قاطعيت بر صحت کشف تاکيد می کنند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در پايان خاطر نشان می کند که تلسکوپ فضايی « هابل» که حدود بيست سال از فعاليت آنها می گذرد در اين مدت توانسته تصوير بيشتری از اجرام فضايی دورتر و قديمی تر را رصد کند.برای گسترش فضا شناسی به لايه های دورتر و قديمی تر کائنات همه منتظر ارسال تلسکوپ جديد ناسا به فضا هستند. اين تلسکوپ که « جيمز وب » نام دارد قرار است در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شود.
XS
SM
MD
LG