لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

«ايران بزرگترين تهدید برای امنيت عراق است»


مهماتی که در جریان عملیات نیروهای عراقی در مناطق شیعه نشین به دست امده است.
(عکس از AFP)
مهماتی که در جریان عملیات نیروهای عراقی در مناطق شیعه نشین به دست امده است. (عکس از AFP)

ارتش آمريکا در گزارش جديد خود تهران را متهم کرده که به ارسال اسلحه و کمک مالی برای شيعيان تندرو در عراق ادامه می دهد و همچنين ايران را «بزرگترين تهدید در درازمدت برای امنيت عراق» توصيف کرده است.


به نوشته وال استريت ژورنال، گزارش جديد ارتش آمريکا در مجموع ارزيابی مثبتی از اوضاغ امنيتی و سياسی در عراق ارائه می دهد واز جمله به کاهش خشونت به نازل ترين سطح آن طی چهار سال گذشته اشاره می کند. همچنين تصميم نوری المالکی نخست وزير شيعه عراق برای سرکوب شيعيان مسلح و تندرو را ستايش می کند، اقدامی که از نگاه اين گزارش سياستمداران سنی را ترغيب کرد تا مجددآ به روند بازسازی سياسی عراق بپيوندند.


اين گزارش که هر سه ماه يکبار منتشر می شود، تاکيد می کند که دستاوردهای امنيتی اخير شکننده اند و شواهد نشان می دهد که القاعده پس از حملات شديد اخير ارتش آمريکا ونيروهای دولتی عراق به مواضع اين گروه در شمال اکنون در حال تجديد سازمان خود در در نقاط ديگرعراق است.


  • « وضعيت در عراق از هر لحاظ به نسبت سال گذشته بهتر است ولی ما هنوز به وضعيت پايدار و موقعيت غير قابل بازگشت نرسيده ايم».
رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا

دريادار مايک مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، قبل از انتشار متن اين گزارش در جلسه ای خطاب به شماری از مقامات ارشد سياسی و نظامی آمريکا گفـت: « وضعيت در عراق از هر لحاظ به نسبت سال گذشته بهتر است ولی ما هنوز به وضعيت پايدار و موقعيت غير قابل بازگشت نرسيده ايم».


به نوشته وال استريت ژورنال، درانتقادهای اين گزارش شديدترين لحن درحمله به ايران به کار گرفته شده و از آن کشور به خاطر نقض تعهداش در جلوگيری از انتقال اسلحه به داخل عراق، بشدت انتقاد شده است.


اين گزارش مدعی است که نيروهای آمريکایی و عراقی مستقر در ناحيه بصره محموله های بزرگی از تسليحات ساخت ايران را کشف کرده اند که در سال جاری توليد شده اند و اين درست پس از تعهد مقامات ايرانی به دولت عراق است که وعده داده بودند جلوی انتقال اسلحه به اين کشور را بگيرند.


اين گزارش همچنين مدعی است که تعداد حملات مرگبار با استفاده از بمب هائی که در کنار جاده نصب می شوند و آمريکا آنها را با تسليحات ساخت ايران مرتبط می داند و همينطور شمار حملات با استفاده از موشک های ساخت ايران در چند ماهه گذشته به اوج خود رسيده است.


گزارش ارتش آمريکا مدعی است که حکومت ايران قاچاق وسيع اسلحه، مهمات و مواد منفجره به داخل عراق تسهيل می کند و به گروهای شورشی متعددی در عراق برای انجام عمليات وسيع آنها کمک های تسليحاتی، آموزشی و هدايتی می دهد.


حکومت ايران همواره اين ادعاها مبنی بر ارسال اسلحه و دادن کمک مالی به گروهای شورشی شيغه را تکذيب کرده است و می گويد اين اتهامات بر سرپوش گذاشتن بر شکست استراتژی آمريکا در عراق و يا بهانه برای اعمال فشار يا حمله نظامی به ايران است.


به نوشته وال استريت ژورنال، گزارش ارتش آمريکا در مورد اوضاع امنيتی عراق، دولت سوريه ر ا به تشديد بی ثباتی در عراق نيزمتهم کرده است.


ژنرال ديويد پتروس، فرمانده ارتش آمريکا در عراق، سال گذشته گفته بود که دولت سوريه اقداماتی را برای جلوگيری ازرفت وآمد شورشيان به داخل عراق انجام داده است. ولی در ارزيابی ای کاملا متفاوت گزارش اخيرارتش آمريکا مدعی است که خاک سوريه به منطقه امن و گذرگاه تعداد زيادی ازشبکه های تروريستی خارجی و فعال در عراق بدل شده است.


اين گزارش همچون ارزيابی اخير ديگر دولت آمريکا از اوضاع در عراق نشان ميدهد که با وجود حدی از بهبود وضعيت امنيتی و سياسی، هنوز کارهای زيادی برای سازسازی عراق باقی مانده که بايد انجام شود.


XS
SM
MD
LG