لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

مايکل فلپس رکورد تاریخ المپیک را شکست


مايکل فلپس، ستاره شنای آمريکا، دارنده بیشترین مدال طلای المپیک شد.
مايکل فلپس، ستاره شنای آمريکا، دارنده بیشترین مدال طلای المپیک شد.

مايکل فلپس، ستاره شنای آمريکا، با کسب ششمين و هفتمين مدال طلای خود در المپيک پکن و در مجموع کسب يازده مدال در دو المپيک، پر مدال ترين ورزشکار تاريخ اين مسابقات شناخته شد.


مايکل فلپس دو مدال تازه خود را امروز (چهارشنبه) با پيروزی در ۲۰۰ متر پروانه و «چهار در صد متر» امدادی به دست آورد.


شناگر ۲۳ ساله آمريکایی می گويد: هنوز هم مسابقات ديگری در پيش رو است و او خود را برای پيروزی ديگر و کسب هشتمين مدال طلا آماده می کند. با اين وجود تاکيد می کند که نه او و نه هيچ ورزشکار ديگری شکست ناپذير نيست.


مايکل فلپس می افزاید: تازه ترين پيامی که از آمريکا دريافت کرده پيام تلفنی دوست نزديکش بوده که در آن نوشته بود:« واقعا مسخره است که هر روز و هر دقيقه بايد قيافه تو را بر صفحه تلويزيون ببينيم، چند تا مدال ، چند تا پيروزی؟ وقت آن رسيده که با تمام تلاش تا آخر خط پيش بروی.»


ظاهرا مايکل فلپس اين توصيه دوست خود را سرمشق قرار داده است. او با کسب مدال طلای ۲۰۰ متر پروانه رکود جهانی خودش را ۶ صدم ثانيه کاهش داد. با اين وجود می گويد که از سرعت خود راضی نيست و بايد تلاش بيشتری می کرد.


او می گويد: در جريان اين رقابت عينک شنای او پر از آب شده بود و دقيقا نمی توانست خطوط و فواصل مسير شنا را تشخيص دهد و فقط با تکيه بر حافظه و عادت توانست خود را با خط پايانی مسير مسابقه تطبيق دهد.


پس از شکستن رکود ۲۰۰ متر پروانه ، مايکل فلپس در راس تيم ۴ نفره شناگران آمريکا رکورد رشته ۴ x ۱۰۰ متر امدادی را نيز شکست.


اين اولين تيمی است که توانست اين مسير را در فاصله ای کمتر از ۷ دقيقه طی کند. رکورد جهانی اين رشته نيز سال گذشته توسط مايکل فلپس و ساير اعضای تيم آمريکا در بازيهای جهانی ملبورن ثبت شده بود.


مايکل فلپس متولد شهر بالتيمور در ايالت مريلند آمريکاست و ورزش شنا را از سن ۷ سالگی شروع کرد. هر دو خواهر بزرگتر او شناگر بودند و خود وی نيز برای حل مشکل مادرزادی ضعف تمرکز اين ورزش را جدی گرفت.


او اولين بار در سن پانزده سالگی در بازيهای المپيک سال ۲۰۰۰ شرکت کرد و در رشته ۲۰۰ متر پروانه به مقام پنجم رسيد اما به فاصله کوتاهی پس از آن رکورد جهانی اين رشته را شکست . پس از آن در المپيک ۲۰۰۴ آتن با کسب ۴ مدال طلا در رشته های مختلف شنا درخشيد.


مايکل فلپس می گويد ۷ مدال المپيک پکن پيروزی بزرگی است که به سختی می تواند آن را توصيف کند. از کودکی او می خواست که يک زمانی قهرمان المپيک شود ولی اين همه مدال و افتخار شايد هيچگاه قابل تصور نبود.


XS
SM
MD
LG