لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

روسيه فروش موشک های اس ۳۰۰ به آذربايجان را تکذیب کرد


در حالی که روزنامه «ودوموستی» چاپ مسکو از انعقاد قرار داد فروش سيستم ضدموشکی اس – ۳۰۰ بين روسيه و جمهوری آذربايجان خبر داده بود، سخنگوی شرکت دولتی اسلحه سازی «روس آبارون اکسپورت» اين خبر را رد کرد.

واسچلاو داويدنکو، سخنگوی روس آبارون اکسپورت به خبرگزاری ايتارتاس گفته است: « روس آبارون اکسپورت اطلاعی از فروش سيستم موشکی اس ۳۰۰ به آدربايجان ندارد و قراردادی که در اين زمينه به آن متعهد باشد نيز وجود ندارد».

عباس شيرينوف، سخنگوی وزارت دفاع آذربايجان نیز از اظهار نظر در اين باره خودداری کرد.

روزنامه «ودوموستی» چاپ مسکو به نقل از منبعی در مجتمع صنايع دفاعی روسيه نوشته بود که روسيه و جمهوری آذربايجان قراردادی به ارزش ۳۰۰ ميليون دلار سال گذشته برای فروش موشک های اس ۳۰۰ امضا کردند.

آذربايجان برای در راستای حفظ موازنه قدرت نظامی با کشور ارمنستان، طی يک دهه گذشته ميليارد ها دلار صرف تجهيز ارتش خود کرده است.

به گزارش رويترز، به رغم آتش بس بين آذربايجان و ارمنستان در سال ۱۹۹۴، آذربايجان می گويد با استفاده از نيروی نظامی منطقه قره باغ را باز پس خواهد گرفت. منطقه قره باغ که اکثريت جمعيت آن ارمنی هستند اعلام استقلال کرده است.

ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی و تشکيل کشورهای مستقل، به طور سنتی به روسيه نزديک بوده است، اما مسکو طی سال های اخير روابط خود با آذربايجان را بهتر کرده است.

آذربايجان به دليل داشتن منابع نفت و گاز همکاری نزديکی با شرکت های نفتی بزرگ غربی دارد.

فروش موشک های اس ۳۰۰ به ايران

روسيه همچنين قرارداد فروش موشک های اس ۳۰۰ به ايران را به دليل تحريم های تازه شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی متوقف کرده است. مسکو می گويد: تحويل موشک‌های پيشرفته ضدهوايی اس-۳۰۰ به جمهوری اسلامی به منزله نقض قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران خواهد بود.

نوع پيشرفته اين سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کيلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپيماها و موشک‌های بالستيک در ارتفاع کم يا زياد را ردگيری کرده و هدف قرار دهد.

ايالات متحده آمريکا و اسرائيل که نگران ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی هستند، استفاده از گزينه نظامی به منظور بازداشتن ايران از ساخت بمب اتمی را منتفی ندانسته‌اند.

به باور کارشناسان نظامی ايران به ويژه برای دفاع از تأسيسات هسته‌ای خود در برابر حملات هوايی احتمالی به دنبال در اختيار گرفتن سامانه موشکی اس-۳۰۰ است.
XS
SM
MD
LG