لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

ده ها نفر در درگيری پليس و شيعيان عراق کشته شدند


مقام های پلیس عراق می گويند در جريان درگيری ميان پليس با شيعيان مسلح وابسته به «جند السماء»در جنوب عراق، ده ها نفر کشته و دستکم ۱۰۰ نفر زخمی شدند.
مقام های پلیس عراق می گويند در جريان درگيری ميان پليس با شيعيان مسلح وابسته به «جند السماء»در جنوب عراق، ده ها نفر کشته و دستکم ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

مقام های پلیس عراق می گويند در جريان درگيری ميان پليس با شيعيان مسلح وابسته به «جند السماء»، ارتش آسمانی در بصره و ناصريه در جنوب عراق، ده ها نفر کشته و دستکم ۱۰۰ نفر زخمی شدند.


به گزارش خبر گزاری آسوشيتد پرس، در حالی که نزديک به صد ها هزار نفر از شيعیان برای شرکت در مراسم عاشورا عازم کربلا شده اند، در درگيری های روز شنبه شهر بصره، دومين شهر بزرگ عراق، و ناصريه در ۳۲۰ کيلومتری جنوب شرقی بغداد، دستکم ۱۹ نفر که اکثر آنها پليس بودند، کشته شدند.


در گيری ها از ظهر روز جمعه آغاز شد و تا شب ادامه داشت. در اين درگيری ها هواپيما و هلی کوپتر های نيروهای ائتلاف در عراق به سوی پاسگاه پليس در شهر ناصريه که توسط ستيزه جويانه مسلح تصرف شده بود آتش گشودند.


پليس عراق می گويد اين ستيزه جويانه مسلح به گروه «جند السماء» وابسته هستند که رهبر آنها سال گذشته در در گيری با نيروهای ارتش عراق و آمريکا در نزديکی شهر نجف کشته شد. درگيری سال گدشته دستکم ۲۵۰ نفر کشته نفر کشته شدند.


ژنرال عبدالجلال خلف، فرمانده پليس استان بصره، به خبرگزاری رويترز گفته است روز شنبه در جنگ گريز ها با ستيزه جويان شيعه که از سلاح های سنگين استفاده می کردند، ده ها نفر کشته شده اند.


ژنرال خلف آمار دقيق کشته شدگان در درگيری روز شنبه در بصره را اعلام نکرد، ولی گفت رهبر گروه جند السماء در شهر بصره کشته شده است.


همچنین، در شهر ناصريه پانزده نفر از جمله یک ژنرال و دو افسر پليس در درگير کشته شدند. اين در حالی است مقام های بهداری ناصريه می گويند بيش از ۸۰ نفر نيز زخمی به بيمارستان های اين شهر منتقل شده اند.


ارتش آسمانی


سال گذشته همزمان با روز عاشورا در درگيری ميان طرفدارن گروه جند السماء و نيروهای ائتلاف احمد الحسن اليمنی، ملقب به علی ابن علی ابن ابيطالب، رهبر اين گروه در نزديکی نجف کشته شد.


به گفته يکی طرفدارن اين گروه الحسن يک شهروند مهندس است که اين گروه را در سال ۱۹۹۹ در نجف پايه گذاری کرد و وی به سرعت پيروانی پيدا کرده و تعداد آنها به پنج هزار نفر در جنوب عراق می رسد.


روزنامه جمهوری اسلامی نيز سال گذشته و همزمان با درگيری های جندالسماء و نيروهای ارتش عراق و آمريکا، رهبر این گروه را «ضياالدين کاظم گراوی» معرفی کرده و نوشته بود: «گروه جندالاسماء يک گروه گمراه تندرو ومدعی شيعه گری است که فرمانده آن فردی معروف به قاضی السماء مدعی است که فرزند بی واسطه امام علی ابن ابيطالب و برادر امامان حسن و حسين است که نطفه اش از طريق نسل ها انتقال يافت تا اينکه در اين زمان متولد شده است.»


اين روزنامه در ادامه با تشريح جزيياتی از کتاب ضياء الدين کاظم گراوی با عنوان «قاضی السماء» نوشته بود: «قاضی السماء همچنين در کتابش که ۴۱۶ صفحه دارد، ادعا کرده است امام حجت علی بن علی بن ابی طالب برادر امامان حسن و حسين است و نطفه اش بصورت جامد نسل به نسل منتقل شده است.»


به نوشته اين روزنامه، «وی در صفحه دوم کتاب خود ادعا کرده قائم آل محمد است و در لابه لای کتاب خود، وجود امام حسن بن علی العسگری، امام يازدهم را نفی می کند و همچنين مدعی است در اين عصر جديد متولد و در زمان صدام زندانی شده بود.»


XS
SM
MD
LG