لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

آیت الله خامنه ای: تحمل عدم پیروزی کار آسانی نیست


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه در ديدار با نمايندگان چهار نامزد انتخابات گفته است: چه کسانی که نامزد مورد علاقه آنها پيروز شده و چه آن کسانی که نامزد آنها پيروز نشده است، يکديگر را عصبانی نکنند.

وزارت کشور ايران روز شنبه با انتشار نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در اين انتخابات پيروز شده است.اين در حالی است که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلب، با اعتراض به اين نتايج، خواهان ابطال انتخابات هستند.

به دنبال اعتراض به نتايج اعلام شده، از روز شنبه تا کنون تهران و برخی شهر های ايران صحنه درگيری های معترضان با نيروهای پليس و لباس شخصی ها بوده است.

با اين حال، آيت الله علی خامنه ای روز سه شنبه با تاکيد براين که اعتراض نامزدهای به تخلفات در انتخابات بايد از طريق قانونی پيگيری شود، گفت:« اين اشکالات حتما بايد رسيدگی شوند و من از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور می خواهم اشکالات مطرح شده، دقيقا بررسی شوند تا شبهه ای باقی نماند.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: ‌اگر بررسی اشکالات مستلزم شمارش مجدد برخی صندوقها بود، اين کار نيز حتما با حضور نمايندگان ستادها انجام شود تا برای همه اطمينان به وجود آيد

به نظر می رسد که به رغم اعتراض های گسترده در ایران به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اظهارات روز سه شنبه آیت الله خامنه ای تاییدی دوباره بر نتیجه اعلام شده از سوی وزارت کشور و قطعی شدن پیروزی محمود احمدی نژاد است.

رهبر ایران روز شنبه پس از اعلام نتايج انتخابات، در پيامی انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد را تبريک گفته و از نامزدهای رقيب خواسته بود که يکپارچه از وی حمايت و به او کمک کنند.

تحليلگران می گويند از آنجا که رهبر جمهوری اسلامی پيش از تاييد انتخابات توسط شورای نگهبان، آن را تاييد کرده است، اکنون کار برای تغيير نتيجه انتخابات توسط شورای نگهبان سخت می شود.

آقای خامنه ای در بخش ديگری از اظهارات روز سه شنبه خود تاکيد کرد: «اينکه تصور شود در يک طرف ۲۴ ميليون نفر و در طرف ديگر ۱۴ ميليون نفر قرار دارند خطای بزرگی است زيرا آن کسانی که به رییس جمهور منتخب و همچنين نامزدهای ديگر رای دادند، همه به يک اندازه دلبسته و معتقد به نظام اسلامی هستند.»

وی كسانى را كه در انتخابات پيروز شده و كسانى كه شكست خورده اند را به «صبر و بردبارى و حفظ ظرفيت لازم» و مراقبت در رفتار و حركت خود دعوت كرد و گفت:«ظرفيت و تحمل پيروزى و عدم پيروزى كار آسانى نيست.»

رهبر جمهورى اسلامى به صورت آگاهانه اى از كسانى كه در انتخابات شكست خورده اند به عنوان «عدم پيروز» در انتخابات نام برد.

آیت الله خامنه ای خواهان موضع گيری نامزدهای انتخابات در مقابل ناآرامی های اخير شد و گفت: «همه بايد صراحتاً بگويند که تشنج و اغتشاش خواست آنان نيست.»

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اين که «اگر نتايج انتخابات غير از اين هم می شد، قطعاً چنين حوادثی پيش می آمد»، گفت: «اين تخريب ها و کارهای زشت و بعضی جناياتی که اتفاق افتاد مربوط به مردم و حاميان نامزدها نيست بلکه مربوط به اخلالگران است و همه بايد در مقابل آن بايستند و صريحاً اعلام موضع کنند.»

به دعوت ميرحسين موسوی روز دوشنبه یک راهپيمايی با حضور صدها هزار نفر در تهران و در مسير ميدان آزادی تا ميدان انقلاب در اعتراض به نتايج انتخابات برگزارشد که در پايان اين راهپيمايی در تيراندازی به سوی معترضان دست کم هشت نفر کشته شدند.

در همين زمينه روز سه شنبه در حالی که طرفداران محمود احمدی نژاد در ميدان وليعصر تجمعی در حمايت از وی برگزار کردند، طرفداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در مسير خيابان وليعصر از ميدان ونک تا جام جم تظاهرات اعتراضی گسترده ای را در سکوت برگزار کردند.

اين در حالی است که به گزارش وب سايت های خبری، برای چهارمين شب صدای الله اکبر معترضان به انتخابات در تهران به گوش می رسد.
XS
SM
MD
LG