لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

«درگيری‌های شديد» بین نيروهای دولتی و مخالفان در حومه دمشق


تصویر ویدئویی از درگیری های روز سه شنبه در دمشق
تصویر ویدئویی از درگیری های روز سه شنبه در دمشق
منابع خبری از درگيری‌های شديد بین نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در اطراف پايگاه‌های گارد رياست جمهوری در مشق پايتخت اين کشور و حومه آن در روز سه شنبه خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز ديده‌بان حقوق بشر سوريه در اين باره گزارش داده است که صداهای انفجار از مناطق دمر، قدسيه، الهامه و قطنای دمشق شنيده می‌شود.

اين درگيری‌ها از ساعت‌های اوليه صبح سه شنبه درحومه دمشق در اطراف پايگاه‌های گارد رياست جمهوری که وظيفه محافظت از دمشق و حومه آن را دارد آغاز شد.

رامی عبد الرحمن، مديرکل ديده‌بان حقوق بشر سوريه در اين باره به خبرگزاری رويترز گفت: «درگيری‌های شديدی در مناطق قدسيا، الهامه، دمشق و در مناطقی از حومه دمشق و در نزديکی منازل خانوادگی افسرات بلندپايه گارد واقع در هشتاد کيلومتری ميدان امويين روی داده است.»

معمولا نيروهای امنيتی حضور پر رنگی در دمشق به ويژه در خيابان‌هايی که مراکز امنيتی و ساختمان‌های دولتی در آن‌ها مستقر است دارند.

مناطق حومه‌ای دمشق و برخی از محله‌های آن در ماه‌های اخير شاهد اوج گيری درگيری ميان نيروهای دولتی و گروه‌های مخالفان بود. اما درگيری‌های سه شنبه بنا بر گزارش ديده‌بان حقوق بشر سوريه، شديد‌ترين درگيری‌ها در پايتخت دمشق بود.
«درگيری‌های شديد» بین نيروهای دولتی و مخالفان در حومه دمشق
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

رامی عبد الرحمن در اين باره گفته است: «اين نخستين باری است که نيروهای دولتی از توپخانه در مناطقی که تا اين اندازه به قلب پايتخت نزديک است استفاده می‌کند.»

گزارش‌ها حاکی از اين است که مخالفان يک تانک ارتش سوريه را منهدم کردند. همچنين درگيری‌ها به منطقه دمر در نزديکی قلب دمشق رسيده است.

يک فيلم ويدويی که شورای عمومی انقلاب سوريه آن را توزيع کرد نشان می‌دهد که دود سياه رنگی آسمان منطقه القابون دمشق را پوشانده و صدای انفجار از آن شنيده می‌شود.

« کشته شدن ده ها تن» در روز سه شنبه

از سوی ديگر، گزارش‌ها از درگيری‌های شديد ميان نيروهای دولتی و مخالفان در مناطق ديگر سوريه می‌رسد. اتحاديه کميته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها شمار کشته شدگان روز سه شنبه را بيش از ۸۰ نفر اعلام کرد. عمده درگيری‌ها در ادلب، حمص و دير الزور است.

در همين حال ايريويه لادسو، معاون دبيرکل سازمان ملل متحد سه شنبه به شورای امنيت ابلاغ کرد که با وجود خطر رو به افزايش در نتيجه خشونت‌ها در سوريه، از سر گيری فعاليت ناظران در اين کشور محال به نشر می‌رسد.

خبرگزاری رويترز به نقل از يک ديپلمات در شورای امنيت گزارش داد که گفته است: «اين ناظران مسلح نيستند و تلفن ماهواره‌ای ابزار آن‌ها است از اين رو در سايه افزايش خشونت‌ها و خطری که جانشان را تهديد می‌کند، از سر گيری فعاليتشان در سوريه در حال حاضر محال است.»

چندی پيش ناظران سازمان ملل فعاليت‌های خود را در سوريه به دليل افزايش خشونت‌ها در اين کشور و در خطر بودن جانشان به حال تعليق در آوردند.

اين ناظران به سوريه رفته‌اند تا بر اجرای آتش بسی که دولت سوريه و مخالفان پايبندی به آن را برپايه طرح صلح کوفی عنان پذيرفته‌اند، نظارت کنند.

کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور پايان دادن به بحران اين کشور ارائه داده است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح صلح است که حضور ناظران هم باعث اجرايی شدن آن نشد.
XS
SM
MD
LG