لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

«مرگ ده‌ها نفر» در تظاهرات ضد دولتی جمعه در سوريه


تظاهرات ضد دولتی در یکی از شهرهای سوریه
تظاهرات ضد دولتی در یکی از شهرهای سوریه
فعالان سوری می گویند،ده ها هزار نفر از معترضان سوريه جمعه در مناطق مختلف اين کشور همزمان با حضور ناظران اتحاديه عرب تظاهرات کردند. با اين حال نيروهای امنيتی و نظامی، به سمت تظاهر کنندگان آتش گشودند و دستکم ۴۰ نفر از آن ها را کشتند. بدين ترتيب شمار کشته شدگان در سوريه از روز دوشنبه زمان آغاز ماموريت ناظران اتحاديه عرب، تا روز جمعه به حدود ۲۰۰ نفر رسيد.

بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه، در شهر دوما واقع در حومه دمشق، برای اولين بار از زمان آغاز اعتراض ها در نه ماه پيش، دستکم ۱۰۰ هزار نفر تظاهرات کردند.

اين تظاهرات در حضور ناظران اتحاديه عرب برگزار شد. معترضان می خواستند ميزان خشم خود را به ناظران نشان دهند. يکی از ناظران در جمع تظاهر کنندگان سخنرانی کرد و گفت که وظيفه هيات اعزامی اتحاديه عرب سرنگونی نظام بشار اسد نيست بلکه ماموريتی انسانی دارد و می خواهد امنيت را به سوريه بازگرداند.

در دوما، تظاهر کنندگان با نيروهای امنيتی درگير شدند و به سمت آن ها سنگ پرتاب کردند. نيروهای امنيی هم به سمت آن ها گاز اشکاور و گلوله جنگی شليک کردند.

فعالان سوری میگویند، در مناطق مختلف ادلب صدها نفر به خيابان ها آمدند. ميدان های مختلف شهر حماه پر شد از معترضانی که يک صدا برای سرنگونی نظام بشار اسد شعار دادند. حمص هم با وجود محاصره توسط نيروهای امنيتی و گلوله باران برخی محله ها، شاهد حضور ده ها هزار نفر از معترضان در خيابان ها بود. وضعيت در درعا، ديرالزور، حسکه و شماری ديگر از مناطق نيز به همين ترتيب بود.

گزارش ها از دستگيری ده ها نفر از معترضان در مناطق مختلف حکايت می کند. در لاذقيه معترضان نيروهای امنيتی را متهم کردند که از خودروهای حامل اسم «ناظران اتحاديه عرب» استفاده می کنند تا بتوانند مخالفان را به دام بيندازند.

عقب نشينی اتحاديه عرب

اتحاديه عرب جمعه از سخنان محمد الدابی رئيس هيات ناظران اتحاديه عرب در خصوص حمص که اوضاع در اين شهر «اطمينان بخش» توصيف کرد، عقب نشينی کرد.

نبيل العربی دبير کل اتحاديه عرب گفت که «منظور آقای الدابی پايبندی دولت سوريه به همکاری با هيات ناظران است و نه وضعيت ميدانی اين شهر.»

ناظران وظيفه دارند اوضاع را زير نظر گرفته و مطمئن شوند نظام سوريه، طرح اتحاديه عرب را که با ان موافقت کرده، اجرا می کند. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شد به حضور نيروهای مسلح خود در مناطق مسکونی پايان دهد و همه دستگير شدگان نا آرامی های اخير را آزاد کند.

روز دوشنبه آقای الدابی به همراه شماری از ناظران، به شهر حمص رفت. بنا بر گزارش ها، حمص از هفته ها پيش در معرض گلوله باران تانک های ارتش قرار دارد.

نبیل العربی گفت که نيروهای دولتی سوريه امنيت ناظران را تامين نمی کنند و اين خود ناظران هستند که تشخيص می دهند به چه مناطقی بروند.

سخنان نبیل العربی بر خلاف سخنان جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه در مصاحبه با با روزنامه لبنانی السفير است که تاکيد کرد ناظران در حمايت نيروهای امنيتی به سر می برند.

از سويی تصاوير منتشره از حضور اتحاديه عرب در حمص نشان می دهد که شماری از ناظران، در معرض گلوله نيروهای امنيتی قرار گرفتند. روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط به نقل از منابع اتحاديه عرب تير اندازی به سمت ناظران را تاييد کرد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای که بر روی سايت خود منتشر کرد، از سخنان آقای الدابی درباره اوضاع حمص استقبال کرد و آن را نشانی از «بی طرف بودن» ناظران دانست.

برنار والروز سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اما نسبت به عدم توانايی ناظران اتحاديه عرب برای انجام ماموريتشان ابراز نگرانی کرد. او در اين باره گفت که کوتاهی زمان حضور ناظران در حمص باعث می شود نتوانند حقيقت را در اين شهر دريابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم گفت که ناظران تا پايان ماموريتشان به دست آوردن اطلاعات کامل، نبايد اظهار نظر علنی کنند.
XS
SM
MD
LG