لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

امارات: مخالف استفاده از گزينه نظامی عليه ايران هستيم


یوسف العتيبه، سفیر امارات متحده عربی در واشینگتن
یوسف العتيبه، سفیر امارات متحده عربی در واشینگتن
معاون وزير امور خارجه امارات روز چهارشنبه اعلام کرد که اظهارات سفير اين کشور در واشينگتن در خصوص حمايت از گزينه نظامی برای حل مناقشه ايران «درست» منعکس نشده است و اين کشور مخالف استفاده از گزينه نظامی عليه ايران است.

طارق الهيدان، معاون وزير امور خارجه امارات متحده عربی، به آژانس خبری اين کشور گفته: اظهارات منتسب به يوسف العتيبه، سفیر امارات متحده عربی در واشینگتن، در روزنامه واشينگتن‌تايمز دقيق نيست.

طارق الهيدان اضافه کرده است که اظهارات سفير امارات در واشينگتن در حاشيه يک نشست غير رسمی بوده است و به طور ناقص منتشر شده‌اند.

رسانه‌های خبری آمريکا گزارش داده بودند که يوسف العُتيبه در تاريخ ۱۵ تيرماه، در يک نشست مطبوعاتی در واشينگتن از حمله نظامی به تأسيسات هسته‌ای ايران،‌ در صورت شکست تحريم‌ها، استقبال کرده و سودهای ناشی از اين حمله را بيش از زيان‌های آن دانسته است.

طبق اين گزارش‌ها، يوسف العتيبه با اشاره به اينکه اين اقدام به طور حتم اعتراضاتی را در سطح جهان بر خواهد انگيخت و به روابط تجاری ميان ايران و امارات ضربه خواهد زد، تصريح کرده بود: «با اين وجود ما نمی‌توانيم در کنار ايران هسته‌ای زندگی کنيم. من حاضرم برای امنيت امارات هر چيزی را به جان بخرم».

اين در حالی است که طارق الهيدان تصريح کرده است: «امارات متحده عربی کاملاً مخالف استفاده از گزينه نظامی برای حل مناقشه هسته‌ای ايران است و خواهان حل اين مسئله از طريق سياسی است.»

معاون وزير امور خارجه امارات همچنين گفت است که کشورش به حق حاکميت کشورها احترام می گذارد و به اصل مداخله نکردن در امور داخلی ديگر کشور پايبند است.

با اين حال اين مقام وزارت امور خارجه امارات متحده عربی تأکيد کرده است که خليح فارس می‌بايست عاری از هرگونه سلاح هسته‌ای باشد.

واکنش ایران

یک روز پس از حمایت سفیر امارات از حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، این اظهارات را «دریده‌گویی» خواند و از دولت امارات خواست تا با اعلام نظر در مورد اظهارات سفیر خود رد سازمان ملل، این اظهارات را تصحیح کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی همچنین افزود: «برخی دولتمردان امارات باید بدانند در همین شرایط بحرانی اقتصادی که آنها درگیر هستند این سفرهای ایرانی‌ها به امارات بود که اقتصاد بحران‌زده امارات، خصوصاً دوبی را از وضعیت بدتر نجات داد».

ايران و امارات روابط تجاری گسترده‌ای با هم دارند اما به دنبال تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی، اين کشور اقداماتی برای مسدود کردن حساب‌های بانکی شرکت‌های ايرانی انجام داده است و از جمله به تازگی حساب بانکی ۴۱ شخصيت حقيقی و حقوقی ايرانی در امارات را مسدود کرده است.

بانک مرکزی امارات مسدود شدن اين حساب‌ها را در راستای اجرای تحريم‌های سازمان ملل عنوان کرد و همچنين از مؤسسات مالی و اعتباری اين کشور نيز خواست که از پرداخت وجه به ايرانيان مشمول تحريم خودداری کند.

اين کشور همچنين چند روز پيش از اين اقدام، از تعطيل شدن ۴۰ شرکت محلی و بين‌المللی در امارات که تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران را زير پا گذاشته بودند، خبر داد.

به دنبال اين اقدامات، رئيس ايرانی اتاق مشترک بازرگانی دو کشور تهديد کرد که تجارت ميان ايران و امارات کاهش خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG