لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

تاکيد مجدد آمريکا بر حل مناقشه هسته ای ايران از طریق ديپلماتيک


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد،
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد،
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه بار ديگر تاکيد کرده است که زمان و فرصت برای حل مناقشه هسته ای ايران از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جی کارنی که در هواپيمای «اير فورس وان» ، هواپيمای رئيس جمهوری امريکا، با خبرنگاران صحت می کرد، گفت: «ما همچنان باور داريم که هنوز زمان و فضا برای ديپلماسی وجود دارد ، اين فرصت نيز برای ايران وجود دارد که از چنين اين فرآيندی استفاده کند.»

طبق اين گزارش، جی کارنی در اشاره ای که ظاهرا به مذاکرات دولت باراک اوباما با دولت بنيامين نتانياهو تعبير شده، گفته است: واشينگتن به «شرکايش» به طور شفاف و صريح تاکيد کرده است که هنوز زمان برای پيگيری مسير ديپلماتيک از طريق رويکرد دو مسيره به همراه تشديد تحريم ها وجود دارد.

جی کارنی گفته است:«از آنجا که زمان و فضا همچنان وجود دارد، دليل کافی برای ادامه مذاکرات ۱+۵ وجود دارد.»

کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، در تلاشند تا راه حلی ديپلماتيک برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

در دور جديد مذاکرات هسته ايران و گروه ۱+۵ در سال جاری سه دور مذاکرات دراستانبول، بغداد و مسکو برگزار شده است. به دنبال به بن بست رسيدن مذاکرات در مسکو در ماه ژوئن دو طرف توافق کردند تا گفت وگو ها در سطحی پايين تر ادامه يابد. درهمين زمينه تاکنون معاون سعيد جليلی و معاون کاترين اشتون گفت گو هايی را در استانبول برگزار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اختلاف نظر دولت های آمريکا و اسرائیل بر سر برنامه هسته ای ايران باعث شده است اين دولت ها به طور علنی موضعگیری کنند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه گفته بود «خطر هسته ای شدن ايران بزرگ تر از هر تهديد ديگری برای اسرائيل است»

مقام های اسرائيلی خواهان جلوگيری از دست يابی ايران به «قابليت ساخت» سلاح هسته ای هستند و از سوی ديگر آمريکا همواره تاکيد کرده است که اجازه نخواهد داد ايران به قابليت ساخت سلاح های اتمی دست يابد.

انتقاد روسيه از تحريم يکجانبه عليه ايران

در همين حال، وزارت امور خارجه روسيه روز دوشنبه به شدت از تحريم های يکجانبه آمريکا عليه نهادهای مالی و بانک ها، شرکت های بيمه و کشتيرانی انتقاد کرده و گفته است که چنين تحريم هايی نقض قوانين بين المللی است و به روابط دو کشور لطمه وارد خواهد کرد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است:«ما درباره اقدامات محدود کننده صحبت می کنيم که نه تنها عليه ايران است بلکه شرکت های خارجی و افراد که با ايران همکاری را هدف قرار می دهد، از جمله شرکت هايی که در حوزه های استخراج هيدروکربن و حمل و نقل، پتروشيمی، صنايع مالی و بيمه فعال هستند.»

کنگره آمريکا ۱۱ مردادماه تحريم های تازه ای را عليه جمهوری اسلامی تصويب کرذ. بر اساس اين تحريم ها، مجازات هايی برای بانک ها، شرکت های بيمه و شرکت های کشتيرانی که به فروش نفت ايران کمک کنند، در نظر گرفته شده است.

بسته تحريمی جديد، مجازات بانک‌هايی که با ايران معامله می‌کنند را افزايش داده و تحريم‌ها عليه فروش نفت ايران که قانون آن از ۳۱ دسامبر سال گذشته توسط باراک اوباما امضا شده است را شدت می بخشد..
XS
SM
MD
LG