لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

ظريف: اردوغان و داوود اوغلو به تهران می آيند


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، گفته است که رجب طيب اردوغان، نخست وزير و احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه طی ماههای آينده به ايران سفر خواهند کرد.

وزير امور خارجه ايران روز شنبه ۱۱ آبان در صفحه شخصی «فيس بوک» خود گزارشی از ديدارش با مقام های ترکيه ارائه کرده است.

آقای ظريف در خصوص دستاوردهای سفر خود به ترکيه نوشته است:«علاوه بر توافق های اجرايی و عملياتی در حوزه همکاری های دو جانبه و هماهنگی های منطقه ای، قرار شد آقای اردوغان در ماه ژانويه آينده (دی و بهمن ۹۲) به ايران سفر کند. آقای داوداوغلو هم سه هفته ديگر برای شرکت در اجلاس اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و مذاکرات دوجانبه به تهران می آيد. »

وی اضافه کرده است:«همچنين طرف ترک دعوت از آقای دکتر روحانی برای سفر به ترکيه در يکی دو ماه آينده را تکرار کرد. لذا در ماه های آتی سفرهای متعددی در سطوح بالا خواهيم داشت که انشاءالله نتايج ملموس عملی هم به دنبال داشته باشد.»

آقای ظریف در جریان سفر خود به ترکیه در روز جمعه با نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد.

وزير امور خارجه ايران همچنين گفته است:«روابط با همسايگان برای همه کشورها يک اولويت مهم سياست خارجی است. برای ايران هم از جنبه های مختلف سياسی، اقتصادی، منطقه ای و بين المللی مهم است. برای موفقيت در سياست خارجی نياز به روابط جدی همه جانبه با منطقه و جهان داريم که اين مجموعه را به ياری خداوند در هر دو سطح دنبال کرده ايم و دستاوردهای خوبی هم داشته ايم.»

در حالی آقای ظريف به هنگام بازگشت به تهران گزارشی از سفر خود منتشر کرده که روز گذشته به همراه همتای ترک خود در يک کنفرانس خبری از نگرانی های مشترک درباره بحران سوريه صحبت کرد.

مساله بحران سوریه یکی از مسایل مورد اختلاف ایران و ترکیه طی بیش از دو سال ونیم اخیر بوده است. در حالی که ترکيه از مخالفان حکومت بشار در سوريه حمايت می کند، ايران يکی از اصلی ترين حاميان حکومت سوريه در منطقه به شمار می رود.

اختلاف نظر ايران و ترکيه در قبال خشونت ها در سوريه باعث سردی روابط دو کشور شده است.اما از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دولت ایران رویکر تازه ای در قبال سیاست خارجی خود در پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ايران و ترکيه به رغم اختلاف نظر در قبال بحران سوريه و به ويژه نقش بشار اسد، تمايل دارند همکاری های خود را در خصوص بحران در سوريه گسترش دهند.

يک مقام دولت ترکيه به رويترز گفته است: «هر دو کشور معتقدند که شرايط (در سوريه) نيازمند راه‌حلی فوری‌ است٬ اما پرسش اين است که چگونه.»
XS
SM
MD
LG