لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

ترکیه: از اعدام شیخ نمر حمایت نمی‌کنیم


نئومان کورتولموش، سخنگوی دولت ترکیه
نئومان کورتولموش، سخنگوی دولت ترکیه

نئومان کورتولموش، سخنگوی دولت ترکیه روز دوشنبه ۱۴ دیماه در واکنش به اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان گفته است: آنکارا نمی‌تواند اعدام این روحانی را تایید کند، چرا که اساسا مخالف مجازات اعدام است.

به گزارش رویترز، سخنگوی دولت ترکیه در یک کنفرانس خبری تاکید کرده است: «ما مخالف مجازات اعدام در همه شرایط هستیم به ویژه در مواردی که اعدام دارای انگیزه سیاسی است…. ما نمی‌توانیم از اعدام در هر کشوری که باشد، حمایت کنیم.»

روز شنبه عربستان سعودی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرد. اعدام این روحانی شیعه واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و شماری از کشورهای منطقه در پی داشت.

نئومان کورتولموش همچنین تصریح کرده است، اعدام شیخ نمر کمکی به صلح در منطقه نمی‌کند.

وی اضافه کرده است: ولی عربستان و ایران دوستان ما هستند و خواهان جنگ بین این دو نیستیم، چرا که منطقه همین را کم دارد.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روز شنبه در تهران و مشهد معترضان به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کردند و بخشی از ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.

به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، روز یکشنبه عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، با اعلام خبر خروج دیپلمات‌های این کشور از ایران، از قطع روابط ریاض با تهران خبر داد و گفت که دیپلمات‌های ایرانی نیز ۴۸ ساعت وقت دارند که خاک عربستان را ترک کنند.

واکنش ها به حمله به سفارت عربستان

به دنبال حمله به سفارت عربستان و یک روز پس از قطع رابطه تهران و ریاض، بحرین و سودان نیز از قطع مناسبات دیپلماتیک خود با ایران خبر دادند. بحرین ۴۸ ساعت به دیپلمات‌های ایران مهلت داده است که خاک این کشور را ترک کنند.

خبرگزاری های دولتی قطر و کویت نیز بیانیه های وزارت خارجه قطر و مزروق علی الغانم، رئیس پارلمان کویت را گزارش کرده اند که در آن حملات به اماکن دپیلماتیک عربستان در ایران «نقض فاحش تعهدات یک کشور به حفاظت از این اماکن و کارکنان آن و ناقض کنوانسیون وین»توصیف و بر «همبستگی کامل» این دو کشوربا عربستان تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه محمد المومنی، وزیر اطلاعات و سخنگوی دولت اردن نیز حمله به سفارت و کنوسلگری عربستان در تهران و مشهد را به شدت محکوم کرده و این حملات را نقض قوانین بی المللی و کنوانسیون ژنو در خصوص حفاظت از اماکن دپیلماتک دانسته است.

این در حالی است که با بالاگرفتن تنش بین عربستان و ایران، آمریکا و اروپا خواستار خویشتنداری ریاض و تهران شده‌اند.

XS
SM
MD
LG