لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی ، در سرمقاله روز شنبه خود با عنوان « سکوت در برابر دلال های امريکا چرا » به مقامات دولت نهم در مورد برقراری رابطه با امریکا هشدار داده ، و نوشته که مقامات دولت طی مذاکرات پنهانی و اظهارات علنی و « برخلاف نظر رهبر » ، قصد برقراری رابطه با امريکا را دارند.


اين روزنامه نوشته که از مجموعه اظهارات و ارتباطات دولت احمدی نژاد طی هفته های اخير بر می آيد که « در بدنه جمهوری اسلامی نگاه های مثبت و حتی مشتاقی برای مذاکره و برقراری رابطه با آمريکا وجود دارد. »


روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به سفر برخی از کسانی که اين روزنامه بدون ذکر نام آن ها را «دلال رابطه با امريکا » ناميده ، تاکيد کرده « اين يعنی بسياری از شعارهای ضد آمريکائی و ضداسرائيلی اين افراد فقط يک ظاهرسازی و يا حتی مقدمه چينی برای ورود به مرحله بعدی بوده ، و آن ها مصمم هستند با آمريکا رابطه برقرار کنند و به تعبير رسانه ای يخ رابطه با آمريکا را آب کنند. »


اين روزنامه همچنين تاکید کرده « فريادی که اين روزها رهبر انقلاب بر سر آمريکا می زند چرا از دولتمردان و از گروه های سياسی اصولگرا و بالاتر از اصولگرا شنيده نمی شود ، آيا آن ها نمي دانند که مواضع رهبری در برابر آمريکا تغيير نکرده است. »


حمایت امام جمعه تهران از اعدام ها


روزنامه کيهان ، ازاعدام ۲ نفر در اصفهان خبرداده ، و نوشته اعدامی نخست ياسر ،۲۲ ساله بوده که به قتلی در سال ۸۵ متهم بوده ، و دومين اعدامی نيز محمود ،۲۳ ساله نيز متهم به قتل بود.


به نوشته اين روزنامه ، اين دو جوان سه شنبه گذشته در محوطه زندان مرکزی اصفهان به دار آويخته شده اند.


روزنامه کيهان همچنين با اشاره به اعتراض مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور به موج اخير اعدام ها در ايران ، نوشته امام جمعه تهران ،با تقدير از قوه قضاييه ، وزارت اطلاعات و نيروی انتظامی برای دستگيری و اعدام « اشرار » ، اين اقدام را بسيار خوب توصيف کرده ، و در عين حال گفته « اين کارها ده سال پيش بايد انجام می شد اما اکنون هم که انجام شده ، قابل تقدير است. »


اين روزنامه به نقل از احمد جنتی نوشته کسانی که در خارج نشسته اند و از بيرون جايزه می گيرند و اين کارها را محکوم می کنند ، اگر بلاهايی نظير تجاوز به عنف بر سر آنان می آمد ، آن وقت اين اعدام ها را تائيد می کردند.


تصویب برداشت 20 میلیارد دلاری دولت از ذخیره ارزی


روزنامه همشهری از « تصويب برداشت ۲۰ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزی » در کميسيون اقتصادی دولت ، خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، وزير کار و امور اجتماعی با اشاره به برگزاری نشست فوری کميسيون اقتصادی دولت و بانک ها با تصويب برداشت ۲۰ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزی ، گفته که ۵ ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزی برای تامين مواد اوليه واحدهای توليدی که نياز به ارز دارند ، اختصاص يافته ، و انجام اين کار با مديريت وزارت صنايع و معادن صورت خواهد گرفت.


همشهری از قول احمد جهرمی نوشته « در مصوبه اخير دولت ، اختصاص ۱۵ ميليارد دلار ديگر از حساب ذخيره ارزی برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و افزايش سرمايه بانک های دولتی در جهت افزايش پرداخت تسهيلات به بنگاههای اقتصادی نيز ديده شده است. »


وزير کار همچنین گفته اشت : در صورت تحقق مصوبه دولت و انجام هر چه سريعتر هماهنگی‌های برداشت از حساب ذخيره ارزی توسط وزارت صنايع و معادن و بانک مرکزی ، و ارسال لايحه مورد نياز به مجلس برای تصويب ، می‌توان به حل بخشی از مشکلات واحدهای توليدی اميدوار بود.


محدودیت برای عمادالدین باقی در زندان


روزنامه اعتماد ملی ، اعمال محدوديت های فرهنگی برای عمادالدين باقی در زندان را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه به نقل از انجمن دفاع از حقوق زندانيان نوشته « عمادالدين باقی موسس اين انجمن که در زندان اوين به سر می‌برد از داشتن کتاب‌ها ، مجلا‌ت و روزنامه‌های مورد درخواست خود محروم مانده است. »


به نوشته اعتماد ملی « اين انجمن از مسوولا‌ن زندان اوين درخواست کرده که نسبت به رفع محدوديت از آقای باقی اقدام کنند و افزوده است طبق آيين‌نامه زندان‌ها ، زندانيان حق دارند از کتاب‌ها و نشريه‌هايی که با مجوز قانونی در کشور منتشر می‌شود ، استفاده کنند. »


62 کشته تصادف رانندگی در 3 روز


روزنامه خراسان ، از کشته شدن ۶۲ نفر در اثر تصادف رانندگی طی ۳ روز گذشته خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، طی ٣ روز پايانی هفته گذشته در ٤٦ فقره تصادف منجر به فوت و ٣١٣ فقره تصادف جرحی در جاده های کشور ٦٢ تن کشته و ٤٨٧ نفر به شدت مجروح شدند.


روزنامه خراسان ، به نقل از معاون عمليات ترافيکی پليس راه کشور نوشته «٦٢ درصد اين تصادفات در ٣٠ کيلومتری مبادی ورودی به شهرها اتفاق افتاد ، که ٢٧ درصد آن به علت بی توجهی راننده به جلو بوده ، و ٩٠ درصد تصادفات طی روزهای ياد شده بين ساعت ٧ صبح تا ٢٤ به وقوع پيوسته است. »


XS
SM
MD
LG