لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

درخواست کانون نویسندگان برای آزادی کارگران زندانی؛ تهدید اعضای سندیکای شرکت واحد


شهرهای مختلف ایران از ابتدای سال جاری شاهد تجمع‌های کارگری متعددی بوده است
شهرهای مختلف ایران از ابتدای سال جاری شاهد تجمع‌های کارگری متعددی بوده است

کانون نویسندگان ایران همزمان با ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر، خواستار آزادی همه‌‌ کارگران زندانی و فعالان کارگری در بند شد و سندیکای کارگران شرکت واحد نیز از «تهدید» اعضای زندانی خود توسط بازجویان خبر داد.

در بیانیه روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت کانون نویسندگان با اشاره به این‌که در سال ۱۴۰۲ بیش از «۱۶۰۰ اعتصاب و اعتراض کارگری و صنفی» در ایران ثبت شد، آمده که «در ایران هر روز، روز کارگر است. آن‌ها هر روز برای بدیهی‌ترین حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند، هر روز سرکوب شده‌اند و هر روز شکست‌ها و پیروزی‌های خود را شمرده‌اند».

به گفته کانون نویسندگان، «این حجم از تجمع و فریاد، نشان‌گر غارت نیروی کار و وسعت بیدادی است که از سوی صاحبان قدرت و مکنت بر پرشمارترین و اساسی‌ترین طبقه‌ی جامعه تحمیل شده است».

در ادامه این بیانیه با حمایت از «مطالبات و خواسته‎‌های کارگران»، کانون نویسندگان خواستار آزادی همه‌‌ کارگران زندانی و فعالان کارگری در بند از جمله کیوان مهتدی عضو این تشکل شد.

در همین حال، سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد که رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، سه عضو زندانی این سندیکا، ظهر روز دوشنبه از سوی بازجویان «احضار و به آن‌ها اعلام شد که در آستانه روز جهانی کارگر، هر گونه اعتراض و بیانیه از طرف آن‌ها منجر به پرونده‌سازی شده و چند سالی به زندان‌شان اضافه خواهد شد».

به گفته این سندیکا، «بازجویان مشخصاً تهدید کردند که اگر آن‌ها بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کنند، پرونده جدیدی علیه آن‌ها باز کرده و تحویل قوه قضائیه خواهند داد و دوباره به چند سال زندان بیشتر محکوم خواهند شد».

سندیکای شرکت واحد در بیانیه خود تأکید کرده که بزرگداشت روز جهانی کارگر، «حق همه کارگران است و تهدید فعالان‌ کارگری در بند، فقط نفرت بیشتر را نسبت به آمران و‌ عاملان آن ایجاد خواهد کرد».

شهرهای مختلف ایران از ابتدای سال جاری شاهد تجمع‌های کارگری متعددی بوده که به گفته رسانه‌های نزدیک به تشکل‌های کارگری، با سرکوب نیروهای امنیتی و بازداشت فعالان کارگری روبرو شده است.

کارگران در ایران هم اکنون با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در حالی که حداقل هزینه زندگی در تهران بیش از ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای دیگر حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد شده، اما حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱ میلیون تومان تعیین شده است.

این افزایش بر اساس تورم ۳۵ درصدی صورت گرفته است، در حالی که تورم در ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد بود و پس از آن نرخ‌های تورم بالای ۴۰ درصد ثبت شد که دامنه خط فقر را به درآمدهای ۲۵ میلیون تومانی رسانده است.

بیانیه سندیکا یک روز پس از آن منتشر شد که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از برگزاری تجمع‌های سراسری در روز معلم، ۱۲ اردیبهشت، خبر داد تا به گفته آن، «عزم و اتحادمان برای ساختن جامعه‌ای آزاد و برابر» را «نشان دهیم».

بر اساس بیانیه کانون نویسندگان و سندیکای شرکت واحد و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی؛ ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG