لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

آلودگی هوا؛ اختلاف در دولت بر سر تغییر شاخص‌های آلودگی برای جلوگیری از تعطیلی مدارس


آلودگی هوا در تهران
آلودگی هوا در تهران

در حالی که وزیر کشور از طرح پیشنهادی در دولت برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی با هدف جلوگیری از تعطیلی مدارس خبر می‌دهد، وزارت بهداشت با این اقدام مخالفت کرد.

احمد وحیدی در حاشیه نشست استانداران باتوجه به تصمیم گروه‌های اضطراری استان‌ها بر اساس مصوبه شاخص آلودگی هوا، گفته دولت با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد جدیدی تعیین می‌کند «تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس مان را تعطیل کنیم.»

اظهارات وی پس از انتقادهای گسترده از تعطیلی مدارس ایران از آغاز سال تحصیلی جدید به بهانه‌هایی چون اعتراضات، آلودگی هوا، جام جهانی فوتبال، سرمای شدید هوا و غیره منتشر می‌شود.

روزنامه فرهیختگان در شماره روز ۲۶ دی‌ماه خود نوشته بود که تا آن زمان، طی چهارماه از سال تحصیلی، مدارس ایران تنها ۳۸ روز دایر بوده است.

پس از اظهارات وزیر کشور، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با تغییر شاخص‌های تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا مخالفت کرد.

عباس شاهسونی گفت: «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس خطرناک است.»

وی افزود: «این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسئله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم.»

شاهسونی به طعنه اضافه کرد که «ای کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی و... برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز روز دوشنبه گفته بود قرار است در جلسه آتی هیئت دولت پیشنهاد دهیم دولت شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق در بیاورند.

وی بدون ارائه هیچ سندی، اضافه کرده بود که «در کشورهای دیگر شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد تعطیل نمی‌کنند، اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بستند و تعطیلی‌ها طوری بود که شبیه دوره کرونا شدیم. درحالی که شاخص‌های آلایندگی ما زیر ۲۰۰ هستند.»

نوری روز سه‌شنبه، چهارم بهمن نیز در جلسه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش خواستار واگذاری اختیار تعطیلی مدارس به این وزارتخانه شد.

اظهارات مقام‌های دولتی در شرایطی مطرح می‌شود که مقام وزارت بهداشت می‌گوید «مگر سازمان محیط زیست که استانداردهای ذرات معلق هوا را افزایش داد، به هدف خود رسید که ما با عدم غیرحضوری کردن مدارس به هدف خود برسیم؟»

شاهسونی همچنین خواستار تشکیل کمیته‌ای از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت شد «تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ کنند و نه اینکه بیاییم صورت مسئله را پاک کنیم.»

وی در عین حال مقایسه ایران با هند و چین در زمینه آلودگی هوا را نادرست دانست و گفت: «ما باید خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که آلودگی هوا ندارند و یا میزان غلظت آلاینده‌های هوای آنها کنترل شده است. باید ببینیم چه استانداردهایی دارند و چه کار کرده‌اند که به آن شرایط رسیده‌اند.»

او استاندارد سالیانه ذرات معلق در ایران را «۶ برابر راهنمای سازمان بهداشت جهانی» عنوان کرد و افزود: «این یعنی مواجهه مردم با آلودگی هوا بالا است؛ پس باید به جای تغییر شاخص‌ها، رویکرد خود را بر کاهش آلاینده‌ها و کنترل منابع انتشار بگذاریم».

اظهارات مقام‌های دولتی درباره تغییر شاخص آلودگی در ایران در شرایطی اعلام شده که رسانه‌های ایران اعلام کردند وضعیت آلودگی هوای تهران، روز سه شنبه، چهارم بهمن برای قرمز و برای همه گروه ها ناسالم اعلام شده است.

آلودگی هوا در ایران که همه‌ساله در فصل سرما افزایش قابل‌توجهی می‌یابد، سال‌هاست در رسانه‌ها مطرح بوده و مقام‌های دولت‌های مختلف نیز وعده کاهش آن را می‌دهند.

با این حال این موضوع در کنار تغییرات اقلیمی، در حال حاضر شرایط پیچیده‌ای را در کشور ایجاد کرده و حتی موضوع آموزش کودکان را نیز به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی و به ویژه دولت ابراهیم رئیسی، به جای توضیح درباره علت‌های واقعی این موضوع از جمله مازوت‌سوزی، به دنبال تغییر شاخص‌های ‌آلودگی بدون توجه به تاثیر جدی آن بر میزان سلامت شهروندان هستند.

XS
SM
MD
LG