لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

پیام وزیر اطلاعات دولت اسرائیل پس از سفر رضا پهلوی: ما با هم فلک را سقف بشکافتیم


دو روز پس از پایان سفر رسمی شاهزاده رضا پهلوی و همسرش به اسرائیل، وزیر اطلاعات دولت بنیامین نتانیاهو که نماینده این کشور در میزبانی از آن‌ها بود، به‌فارسی توئیت کرد که «ما با هم فلک را سقف بشکافتیم و طرحی نو درانداختیم».

در ایران اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه دوم اردیبهشت، اسرائیل را «موجودیتی غاصب» نامید و بار دیگر ادعا کرد که در حال «فروپاشی سریع» است.

گیلا گاملی‌اِل، وزیر اطلاعات و عضو ارشد حزب حاکم لیکود، سفر رضا پهلوی را برای اسرائیل «پرافتخار» توصیف و تأکید کرد که این دیدار «یک سرآغاز است».

توئیت خانم گاملی‌ال پس از آن منتشر شد که رضا پهلوی شنبه‌شب در بازگشت به آمریکا «از مردم اسرائیل، آقای رئیس‌جمهور اسحاق هرتزوگ، آقای نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، خانم وزیر گیلا گاملی‌ال و همه دیگر مقامات، رهبران اقتصادی، دانشمندان و اعضای جامعه ایرانی در اسرائیل»، سپاسگزاری کرد.

او افزود که با این سفر «توانستیم به احیای روابط دوستانه میان دو ملت ایران و اسرائیل کمک کنیم؛ یک ایران دموکراتیک در آینده به دنبال تبادلات فرهنگی، علمی و اقتصادی با اسرائیل و دیگر همسایگان در منطقه خواهد بود».

نماینده دولت اسرائیل گفته است که دیدارها و تماس‌ها با رضا پهلوی برای احیای «دوستی دیرینه دو ملت» ادامه خواهد یافت.

این اظهارات متقابل میان اسرائیل و رضا پهلوی در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه با توصیف اسرائیل به‌عنوان کشوری «رو به زوال»، به‌طور تلویحی از افزایش کمک تسلیحاتی به سازمان‌های مسلح فلسطینی که با اسرائیل می‌جنگند، سخن گفت.

شماری از مقامات نظامی و سیاسی حکومت و رسانه‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته حملات لفظی به رضا پهلوی و اپوزیسیون ایرانی را تشدید کرده‌اند.

علی خامنه‌ای روز دوم اردیبهشت در سخنرانی نماز عید فطر و سپس در دیدار با مقامات ارشد به مناسبت پایان ماه رمضان، بدون اشاره به سفر رضا پهلوی به اسرائیل مدعی شد که «افول» اسرائیل «سرعت گرفته است».

علی خامنه‌ای به اظهارات منابعی از درون اسرائیل استناد کرد که در چهار ماه اخیر نسبت به تغییرات احتمالی که آن را دخالت قوای مجریه و مقننه در قوه قضاییه و در نتیجه تضعیف دموکراسی می‌خوانند، ابراز نگرانی کرده و به بنیامین نتانیاهو هشدار داده‌ بودند.

با این حال، علی خامنه‌ای با اظهار این‌که «قدرت بازدارندگی» اسرائیل هم دچار «کاهش مشهود» شده، گفت «کمک به نیروهای داخل فلسطین راهبرد ضروری امروز جهان اسلام است».

مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل گفته‌اند که ارزیابی نیروهای درستیز با اسرائیل در مورد واردشدن ضربه به توان این کشور در جریان کوشش داخلی اسرائیلی برای حفظ نظام دموکراسی کشورشان خطاست.

رضا پهلوی در مصاحبه‌ها و دیدارهایش در سفر هفته گذشته به اسرائیل گفت که رژیم ایران در ستیز با اسرائیل و انکار هولوکاست نماینده ملت ایران نیست. او همچنین گفت که سفرش برای بیان رویه مسالمت‌جویانه و صلح‌خواهی مردم ایران بسیاری از ایرانیان داخل و خارج را خشنود کرده است.

رسانه‌ها و حامیان جمهوری اسلامی در ایران سفر رضا پهلوی به اسرائیل را به عنوان «کشور غاصب سرزمین‌های فلسطینی و دشمن ایران» به‌شدت نکوهش کرده و او را «خائن» نامیدند. شماری از فعالان اپوزیسیون در خارج نیز از این سفر انتقاد کرده یا دست‌کم از آن ابراز شگفتی کردند.

در مقابل، شماری از ایرانیان در فضای مجازی با حمایت از این سفر، از اسرائیل و استقبال ساکنان ایرانی‌تبار و غیرایرانی در اسرائیل از رضا پهلوی و همسرش تقدیر کردند.

آقای پهلوی و دیگر چهره‌های سرشناس اپوزیسیون ایرانی از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» به کشورهای متعددی در اروپا سفر و با مقامات ارشد سیاسی و نمایندگان پارلمان‌ها دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، اما در ۴۴ سال موجودیت جمهوری اسلامی در ایران ظاهراً این اولین بار بود که یک دولت خارجی یک رهبر اپوزیسیون ایرانی را رسماً به سفر دعوت کرد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، اواخر اسفند با انتشار عکسی از حضور خود در آیینی در سازمان ملل با شرکت مسیح علی‌نژاد، کنشگر سیاسی سرشناس دیگر ایرانی، نوشته بود که اسرائیل در کنار «زنان شجاع ایران» می‌ایستد.

شش چهره شناخته‌شدهٔ مخالف جمهوری اسلامی شامل رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی در ۱۹ اسفند گذشته، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» منتشر و هدف از آن را «ایجاد همدلی برای پیروزی انقلاب 'زن زندگی آزادی' و سرنگونی جمهوری اسلامی و رسیدن به ایران آزاد و دموکراتیک» اعلام کرده بودند.

اما حامد اسماعیلیون روز جمعه اول اردیبهشت اعلام کرد که از این ائتلاف معروف به «منشور مهسا» کناره‌گیری کرده است.

آقای اسماعیلیون در متنی با عنوان «گزارشی به مردم» نوشت: «گروه‌های فشار از بیرون از جمع با شیوه‌های غیردموکراتیک می‌کوشیدند مواضع خود را بر جمع تحمیل کنند. تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد و توافق اعضای گروه، نه فقط عضوی از آن، از شرایط حرکت دموکراتیک است.»

XS
SM
MD
LG