لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم‌ها علیه سپاه و مقام‌های حکومتی ایران را به‌دلیل سرکوب اعتراضات افزایش دادند


پرچم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا در اهتزاز
پرچم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا در اهتزاز

ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا روز دوشنبه چهارم اردیبهشت دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه اعضای ارشد سپاه پاسداران در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران اعمال کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از افزودن سه مقام ارشد سپاه پاسداران به فهرست سیاه تحریم‌ها خبر داد، از جمله پرویز آبسالان، جانشین فرمانده سپاه سلمان در سیستان و بلوچستان، و امان‌الله گرشاسبی جانشین فرمانده سپاه در سیستان و بلوچستان به همراه احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه کربلا - از قرارگاه‌های ده‌گانۀ نیروی زمینی سپاه پاسداران.

بر اساس اطلاعیۀ خزانه‌داری، سلمان آدینه‌وند، فرمانده یگان امداد انتظامی تهران بزرگ، و محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نیز در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۱۰ مقام و نهاد جمهوری اسلامی

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در نشست وزرای خارجۀ این اتحادیه، تحریم‌های تازه‌ای را علیه هشت مقام و دو نهاد حکومتی ایران از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای ارشد سپاه پاسداران به تصویب رساند.

شرکت خصوصی آرین‌تل،‌ ارائه‌دهندۀ خدمات تلفن همراه در ایران، هم به دلیل آن‌چه که پیشگام بودن در نظارت گسترده بر مخالفان حکومت و سرکوب صداهای منتقد در ایران عنوان شده است، در فهرست شرکت‌های تحریمی قرار گرفت.

اسامی دو مقام حکومتی ایران از جمله بیژن نوباوه‌وطن، نماینده و نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر نوروزی، رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه پاسداران، نیز در فهرست تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا به‌چشم می‌خورد.

به‌موجب تحریم‌های اخیر، دارایی‌های افراد و نهادهای یاد شده در قلمرو اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد. تحریم‌شدگان همچنین با ممنوعیت سفر به کشورهای عضو این اتحادیه مواجه هستند.

در بیانیۀ اتحادیه اروپا از بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بدنۀ مدیریت سرمایه‌گذاری این نهاد و به‌کارگیری منابع مالی برای سرکوب «خشونت‌بار» معترضان در ایران نام برده شده است.

اعمال این تحریم‌ها مانند شش دور گذشته، در ارتباط با عوامل دخیل در «قتل مهسا امینی» و «سرکوب اعتراضات سراسری ایران» و نیز، مشارکت‌کنندگان در «فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی» جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

اتحادیه اروپا در بیانیۀ خود بار دیگر بر «کاربرد گسترده و نامتناسب زور توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان مسالمت‌جو» و بر جای ماندن «شمار قابل توجهی کشته و مجروح» در جریان اعتراضات اخیر ایران تأکید کرده است.

این اتحادیه و کشورهای عضو آن، مقام‌های جمهوری اسلامی را به توقف هر شکلی از سرکوب «خشونت‌بار» معترضان از جمله صدور و اجرای احکام اعدام فراخوانده و خواهان پایان دادن به بازداشت «خودسرانۀ» مخالفان حکومت شده‌اند.

در بیانیۀ روز دوشنبه همچنین بر توقف بازداشت شهروندان خارجی توسط حکومت ایران به عنوان ابزاری برای «باج‌گیری سیاسی» تأکید شده است.

از آغاز دور تازه اعتراضات در ایران که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، تا کنون ۲۱۱ فرد و ۳۵ نهاد وابسته به جمهوری اسلامی در فهرست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

تحریم‌های تازۀ دولت ریشی سوناک علیه سپاه

هم‌سو با اتحادیه اروپا، دولت بریتانیا نیز روز دوشنبه تحریم‌های خود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان بخشی از محدودیت‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل نقض حقوق بشر افزایش داد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در این باره ممنوعیت سفر و مسدودشدن دارایی‌های چهار فرد و همچنین «کلیت» سپاه پاسداران را اعلام کرد.

آقای کلورلی گفت که این تحریم‌های جدید با هماهنگی ایالات متحده و اتحادیه اروپا انجام شده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

وزیر خارجه بریتانیا پیش از این بارها از سوی نمایندگان پارلمان کشورش برای گسترش تحریم‌ها علیه اعضای سپاه پاسداران و معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی تحت فشار قرار داشته است.

پس از سرکوب شدید معترضان در ایران در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، بریتانیا و متحدان غربی آن تحریم‌های متعددی را علیه مقامات ارشد سپاه پاسداران به اجرا گذاشته‌اند.

ازجمله از اکتبر سال گذشته، بیش از ۷۰ مقام و نهاد ایرانی مشمول مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به بریتانیا شده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا گفت که آخرین مورد شامل چهار فرمانده سپاه پاسداران است که «نیروهای سپاه تحت امر آنها به سوی معترضان غیرمسلح تیراندازی کردند و افراد زیادی، از جمله کودکان، را کشتند». آنها همچنین معترضان را «به‌طور خودسرانه» بازداشت کرده‌اند.

جیمز کلورلی روز دوشنبه همراه با اعلام تشدید تحریم‌ها گفت: «رژیم ایران مسئول سرکوب وحشیانه مردم ایران و صدور خونریزی در سراسر جهان است. به همین دلیل است که ما بیش از ۳۰۰ تحریم علیه ایران از جمله کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده‌ایم.»

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در اسلو نروژ، روز ۱۵ فروردین، نزدیک به هفت ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری اعلام کرد که بر اساس اسناد جمع‌آوری‌شده توسط این سازمان طی این مدت دست‌کم ۵۳۷ تن به دست نیروهای حکومتی در ایران کشته شده‌اند. ده‌ها تن از کشته شدگان این اعتراضات کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال گزارش شده‌اند.

هم‌زمان با سرکوب اعتراضات داخلی، جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته به دلیل مداخله در جنگ اوکراین از طریق ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در تهاجم مسکو علیه کی‌یف نیز از سوی کشورهای غربی تحریم شده‌ است.

در واکنش به تحریم‌های غرب، جمهوری اسلامی نیز «تحریم‌هایی تلافی‌جویانه» علیه بریتانیا و اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

با استفاده از وب‌سایت شورای اروپا، خزانه‌داری آمریکا، رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG