لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

سازمان حقوق بشر ایران شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را ۵۳۷ تن برآورد کرد


سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین در دویستمین روزی که از آغاز اعتراضات سراسری اخیر در ایران می‌گذرد٬ اعلام کرد که طی این مدت دست‌کم ۵۳۷ تن به دست نیروهای حکومتی کشته شده‌اند.

گزارش این نهاد مستقر در نروژ می‌گوید که اکثر این افراد در ماه‌های شهریور، مهر و آبان کشته‌ شده‌اند و در میان آنها نام ۴۸ زن و ۶۸ کودک ثبت شده است.

اعتراضات اخیر در ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی در گشت ارشاد تهران آغاز شد و به سرعت سراسر کشور را دربرگرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد به طوری که علاوه بر کشته‌ها، هزاران تن نیز بازداشت شدند که شامل معترضان در خیابان‌ها و فعالان مدنی، صنفی، سیاسی، دانشجویان و روزنامه‌نگاران می‌شود.

همچنین چهار نفر نیز در رابطه با این اعتراضات اعدام شدند که عبارتند از مجیدرضا رهنورد، محسن شکاری، محمد حسینی و محمدمهدی کرمی.

سازمان حقوق بشر ایران اما می‌گوید که جمهوری اسلامی در همین مدت ۳۰۹ تن دیگر را نیز در زندان‌های ایران با اتهام‌های مختلف، از جمله مواد مخدر اعدام کرده که هدف از آن ارعاب جامعه است.

این سازمان خواستار توجه جامعه جهانی به اعدام‌ها در ایران شد و هشدار داد که «عدم واکنش جامعه جهانی نسبت به اعدام‌های روزانه در ایران می‌تواند منجر به موج بی‌سابقه اعدام متهمان مواد مخدر که قربانیان کم هزینه ماشین اعدام حکومت هستند، بشود».

با استفاده از گزارش‌ سازمان حقوق بشر ایران؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG