لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

مرور هفتگی رسانه‌های آلمان؛ مجموع دارایی‌های مسدودشدهٔ روسیه در اروپا چقدر است؟


ورودی کنسولگری روسیه در فرانکفورت، ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
ورودی کنسولگری روسیه در فرانکفورت، ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

آغاز به کار دادگاه اداری هامبورگ برای رسیدگی به اختلاف میان مرکز اسلامی این شهر و اداره امنیت داخلی آلمان و جزئیاتی از این جلسه دادگاه، اعلام مجموع دارایی‌های روسیه که در اروپا مسدود شده است و بالاگرفتن تنش سیاسی میان برلین و مسکو و دستور بستن ناگهانی چهار کنسولگری روسیه در آلمان از موضوعات مورد توجه رسانه‌های آلمانی در هفته گذشته بود.

دادگاه شکایت مرکز اسلامی هامبورگ از اداره امنیت داخلی آلمان

دادگاه عالی اداری هامبورگ از هفته گذشته رسیدگی به شکایت مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، را آغاز کرد.

علت این شکایت مربوط به گزارشی است که اوایل تابستان دو سال پیش اداره اطلاعات و امنیت داخلی ایالت هامبورگ طی آن اسنادی را منتشر کرد که خبر از ارتباط این مرکز اسلامی با گروه‌های افراطی و اسلامگرا ازجمله سازمان حزب الله لبنان می‌داد. این نهاد امنیتی همچنین مرکز اسلامی هامبورگ را به‌عنوان یکی از پایگاه‌های فعال جمهوری اسلامی در آلمان رده‌بندی کرده بود.

نخستین جلسه این دادگاه چهارشنبه گذشته در هامبورگ برگزار شد و پس از هفت ساعت بحث و گفت‌وگو میان طرفین دعوا سرانجام اعلام شد رسیدگی به این شکایت حدود سه هفته‌ طول خواهد کشید.

به‌نوشتهٔ روزنامه آلمانی دی‌ولت، یکی از کارمندان اداره اطلاعات و امنیت داخلی این شهر در آغاز این نشست توضیح داد که این نهاد امنیتی همچنان بر سر ارزیابی خود مبنی بر این‌که مرکز اسلامی هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی دست دراز و بلند حکومت ایران است، ایستاده است. او سپس ادامه داد که این مرکز اسلامی می‌خواهد ایدئولوژی جمهوری اسلامی را به اروپا صادر کند.

در اولین جلسه این دادگاه، به‌نوشتهٔ دی‌ولت، وقفه‌ای ایجاد شد و یک ایرانی حاضر در جلسه سون کروگر، وکیل آلمانی مرکز اسلامی هامبورگ، را خطاب قرار داد و با صدای بلند گفت «شما به‌دلیل آن‌که از تروریست‌ها دفاع می‌کنید، باید خجالت بکشید». این ایرانی سپس اعلام کرد رژیم جمهوری اسلامی چند تن از اعضای خانواده‌اش را به قتل رسانده و افزود مرکز اسلامی هامبورگ «یک لانه تروریستی» است که از تهران رهبری و هدایت می‌شود.

به‌نوشتهٔ شماری از روزنامه‌های آلمان، همزمان با شروع کار دادگاه عالی اداری هامبورگ، نزدیک به ۳۰ تن از مخالفان جمهوری اسلامی نیز در برابر این دادگاه، با سردادن شعار، خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد وابسته به آن شدند.

از سوی دیگر، در راهرو این دادگاه هم دو فعال سیاسی، با صدای بلند، وکیل آلمانی این مرکز اسلامی را تروریست خواندند.

نشست اول دادگاه عالی اداری هامبورگ پس از هفت ساعت به نتیجهٔ خاصی دست نیافت و قرار شد این دادگاه تا سه هفته دیگر به کار خود ادامه دهد. دادگاه عالی اداری شهر هامبورگ در حالی شروع به کار کرده که پیش از این قاضی‌اش گفته بود شکایات فراوانی هم علیه این مرکز اسلامی مطرح شده که باید به تک‌تک آن‌ها هم رسیدگی شود.

مسدودشدن ۳۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه

به‌دنبال تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، اتحادیه اروپا و کشورهای موسوم به گروه هفت، درچارچوب یک سلسله اقدام‌های تنبیهی، تحریم‌های سنگین و پرشماری علیه دستگاه رهبری روسیه اعمال کردند. فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه طولانی است و به‌عنوان نمونه می‌توان به قطع واردات نفت، گاز و زغال سنگ از آن کشور اشاره کرد.

اتحادیه اروپا تاکنون در ۱۰ بسته تحریمی، علاوه بر دارایی‌های یک هزار و ۴۷۳ الیگارش و ۲۰۵ شرکت روسی، ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را نیز که در مجموع سر به ۲۰۰ میلیارد یورو می‌زند، مسدود کرده است.

این اطلاعات را کمیسیون اتحادیه اروپا در اختیار نشریه هفتگی روزنامه آلمانی دی‌ولت قرار داده است. به این ترتیب و به‌نوشتهٔ این نشریه، کشورهای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا در مجموع راه دسترسی روسیه به ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های آن کشور را سد کرده‌اند. به‌نوشتهٔ این نشریه آلمانی، این ممانعت نتیجه تحریم‌های اعمال‌شده‌ای است که پس از حمله روسیه به خاک اوکراین به مرحله اجرا درآمده است.

بر پایهٔ این گزارش، مجموع دارایی‌های توقیف‌شده روسیه در حال حاضر در اتحادیه اروپا و کشورهای گروه هفت سر به ۳۰۰ میلیارد یورو می‌زند. این دارایی‌های مسدودشده زمانی به روسیه بازگردانده می‌شود که همهٔ تحریم‌ها علیه این کشور به‌طور کامل کنار گذاشته شود.

از سویی، گفته می‌شود دارایی‌های توقیف‌شدهٔ روسیه جملگی متعلق به گروه‌های بزهکار است و به این دلیل این امکان وجود دارد که همهٔ آن‌ها به صندوق موسوم به جبران خسارت اوکراین سرازیر شود. از سوی دیگر مقام‌های اوکراینی خواهان آن‌اند که دارایی‌های مسدودشده روسیه صرف بازسازی کشورشان پس از پایان‌گرفتن جنگ شود. همچنین گفته می‌شود این مبلغ ۳۰۰ میلیارد یورو می‌بایست به‌عنوان تضمین نگهداری شود تا روسیه بعدها مجبور به شرکت در بازسازی اوکراین شود.

دستور بستن چهار کنسولگری روسیه در آلمان

در پی بالاگرفتن تنش سیاسی میان برلین و مسکو، آلمان در اقدامی ناگهانی همپای بستن چهار سرکنسولگری روسیه در این کشور شماری از نمایندگی‌های سیاسی خود را نیز در روسیه تعطیل کرد. به‌گفتهٔ سخنگوی وزارت خارجه آلمان، این عمل در واقع واکنشی به تصمیم روسیه است که از دولت آلمان خواسته از ابتدای همین ماه میلادی (ژوئن) شمار دیپلمات‌ها و کارمندان بخش فرهنگی خود را در روسیه به ۳۵۰ تن کاهش دهد.

آلمان، در واکنش، تا ماه یازدهم سال جاری میلادی به روسیه مهلت داده به فعالیت چهار کنسولگری‌اش در خاک آلمان پایان دهد. به این ترتیب، به‌نوشتهٔ روزنامه‌ها، آلمان یک گام به جلو برداشت و روسیه از این پس تنها مجاز است یک سفارتخانه و فقط یک کنسولگری در آلمان داشته باشد.

افزون بر این، دولت آلمان در اقدامی دیگر اعلام کرده که خودخواسته در حال بستن سه کنسولگری‌اش در روسیه است. با این تصمیم، آلمان هم تنها یک سفارتخانه در مسکو و یک کنسولگری در سن پترزبورگ خواهد داشت.

به‌گفتهٔ سخنگوی دولت آلمان، این کشور همچنان مصمم است حضور خود در روسیه را به حداقل برساند و به‌زودی نیز شماری از کارکنان دولت در آن کشور متشکل از دیپلمات‌ها، کارمندان مدارس آلمانی و مؤسسه فرهنگی گوته به ۳۵۰ نفر کاهش می‌یابد. سخنگوی دولت آلمان همچنین گفته است روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین در راستای تشدید تنش گام برداشت و همین راه و روش غیرموجه دولت آلمان را بر آن داشت تا حضور خود را در همهٔ عرصه‌ها در روسیه به حداقل برساند.

به‌نوشتهٔ روزنامه‌های آلمان، روسیه در حال حاضر دارای پنج سرکنسولگری در شهر‌های بن، فرانکفورت، هامبورگ، لایپزیگ و مونیخ است و ظاهراً قرار است تنها کنسولگری روسیه در شهر بن به فعالیت خود ادامه دهد.

به‌دنبال دستور بسته‌شدن چهار کنسولگری روسیه در آلمان، وزارت خارجه روسیه بلافاصله این اقدام را غیردوستانه خواند و همزمان تهدید کرد این حرکت «نسنجیده و تحریک‌آمیز» آلمان بی‌پاسخ و بدون پیامد نخواهد ماند.

آلمان تا پیش از تهاجم روسیه به خاک اوکراین بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور در اتحادیه اروپا بود، ولی همین که در پنجم اسفند ۱۴۰۰ جنگ در اوکراین آغاز شد، آلمان روابط کلان اقتصادی خود را کاهش داد. دو ماه پس از آن، تنش سیاسی میان مسکو و برلین به‌حدی بالا گرفت که دولت پوتین ۴۰ دیپلمات آلمانی را به‌عنوان عنصر نامطلوب از روسیه اخراج کرد و آلمان هم در اقدامی متقابل ۴۰ دیپلمات روسی را با همین ‌عنوان بیرون راند.

XS
SM
MD
LG