لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

دولت آمریکا فروش جنگنده به قطر، بحرین و کویت را تصویب کرد


جنگنده اف ۱۶
جنگنده اف ۱۶

باب کورکر رییس کمیته امور دفاعی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه ۷ مهر خبر تصویب قراردادهای فروش جنگنده‌های آمریکایی به کشورهای قطر، بحرین و کویت توسط کاخ سفید را تایید کرد.

به گزارش وبسایت دفنس نیوز، طبق اخباری که تاکنون منتشر شده این قراردادها فروش ۷۲ فروند جنگنده شکاری از مدل اف ۱۵ ای معروف به عقاب‌های شکاری محصول شرکت بوئینگ به قطر، حدود ۴۰ فروند جت اف ای ۱۸ معروف به سوپر هورنت محصول شرکت بوئینگ به کویت و جنگنده‌های اف ۱۶ معروف به لاکهد مارتین را شامل می‌شود.

باب کورکر به این وبسایت گفت، این قراردادها در حال حاضر برای بررسی و تصویب نهایی به کمیته‌های مسئول ارجاع شده‌اند. وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا قبلا موافقت خود را با فروش این جنگنده ها اعلام کرده‌اند.

سناتور کورکر افزود: «خوشحالم که بررسی این قراردادها پیش رفته و اکنون به کنگره اعلام شده است. مدتهاست ما تلاش می‌کردیم تا روال تصویب آنها پیش برود.»

کشورهای قطر و کویت بیش از دو سال پیش تقاضای خرید این جنگنده‌ها را مطرح کرده بودند.

از قرار معلوم اعضای کنگره تمایل زیادی داشتند که این قراردادها تصویب شوند و باب کورکر اوایل ماه جاری گفته بود که پس از تمدید قرارداد نظامی آمریکا و اسرائیل قاعدتا فروش جنگنده‌ها به کشورهای عربی خلیج فارس نیز تصویب خواهد شد.

مقامات اسرائیل در مورد حفظ برتری نظامی آن کشور حساسیت دارند و آمریکا نیز متعهد است این ملاحظه را رعایت کند.

خبر تصویب این قراردادها توسط کاخ سفید اولین بار روز چهارشنبه توسط لورن توماس یک کارشناس امور دفاعی مطرح شد که از صنایع دفاعی آمریکا اطلاعات دقیقی دارد. به گفته او اگر تمامی مفاد قرارداد مربوط به فروش جنگنده‌های اف ۱۵ به قطر عملی شود درآمد آن برای شرکت بوئینگ حدود ۴ میلیارد دلار خواهد بود. قطر درخواست خرید ۳۶ جنگنده را داده و احتمال افزایش این تعداد به دو برابر را مطرح کرده است.

در مورد قرارداد با کویت نيز از قرار معلوم این کشور درخواست خرید ۲۸ فروند جنگنده سوپر هورنت با احتمال افزودن ۱۲ فروند دیگر را داده است. در صورت فروش تمامی این جنگنده‌ها ارزش قرارداد حدود ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

وبسایت دفنس نیوز یادآوری می‌کند اگر این قرارداد ها تصویب نمی‌شدند شرکت بوئینگ احتمالا مجبور می‌شد خط تولید جنگنده‌های اف ۱۵ خود در سنت لوئیس را تعطیل کند.

سناتور کورکر گفت: «به اعتقاد من تصویب این قراردادها در راستای امنیت ملی آمریکاست. امنیت ملی همواره ارجحیت دارد ولی یکی از پیامدهای این قراردادها فعال نگاه داشتن خط تولید این جنگنده‌هاست که در آینده ممکن است به آنها نیاز داشته باشیم.»

وی افزود: «کشورها‌ی که این جنگنده‌ها را می خرند با سامانه‌های دفاعی ما همخوانی دارند و این به ما امکان می‌دهد در مقاطع بحرانی بهتر عمل کنیم.»

یکی از دلایل مخالفت اسرائیل با این قراردادها حمایت حکومت ‌طر از گروه‌های اسلام گرای تندرو بود. اسرائیل در مورد فروش این هواپیماهای نظامی به کویت نیز اظهار نگرانی کرده بود ولی مخالفتی نداشت.

اعضای تندرو کنگره آمریکا از جمله سناتور جمهوری‌خواه جان مک کین رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا و لیندسی گراهام از اعضای این کمیته در ماه‌های اخیر به خاطر تاخیر در تصویب این قراردادها از دولت باراک اوباما انتقاد کرده و گفته‌اند در حالي که آمریکا از متحدانش توقع دارد در امنیت خاورمیانه سهم بیشتری به عهده بگیرند باید به آنها کمک بیشتری بکند.

XS
SM
MD
LG