لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

افخم: اجازه بازرسی از کشتی ایرانی عازم یمن را نمی‌دهیم


خبرگزاری تسنیم به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت، تاکید کرد که به «کشورهای درگیر» در جنگ یمن اجازه بازرسی از کشتی حامل «کمک‌های بشردوستانه» ایران «داده نخواهد شد».

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا از پرواز «چند فروند هواپیمای جنگی» و یک «بالگرد ناشناس» بر فراز این کشتی در روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، خبر داده است.

گفته‌های خانم افخم در حالی است که احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، علیه شورشیان شیعه حوثی یمن گفته است که هر کشتی که قصد ورود به آب‌های یمن را داشته باشد، باید از مقامات دولت یا ائتلاف اجازه بگیرد.

کشتی «ایران‌شاهد» حامل «کمک‌های بشردوستانه» به یمن روز دوشنبه بندرعباس را در حالی به مقصد یمن ترک کرد که هلال احمر ایران اعلام کرده بود اعزام این کشتی را از قبل به هلال احمر عربستان سعودی اطلاع داده است.

ایالات متحده آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که کشتی «ایران‌شاهد» را به جای یمن به سمت جیبوتی هدایت کند، جایی که سازمان ملل متحد مرکزی را برای توزیع کمک‌های انسانی دایر کرده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا خبر داد که یک بالگرد «ناشناس» عصر روز سه‌شنبه در آب‌های بین‌المللی دریای عمان به کشتی «ایران‌شاهد» نزدیک شده است.

بر اساس این گزارش، این بالگرد با عبور از روی این کشتی پس از طی مسافتی دور زده و دوباره «با فاصله بیشتری» از کنار کشتی عبور کرده است.

به گفته خبرگزاری ایرنا، ظهر روز سه‌شنبه همچنین «چند فروند هواپیمای جنگی» بر فراز این کشتی در مسیر دریای عمان به پرواز درآمدند.

بر اساس این گزارش، این «جنگنده‌ها» در آسمان منطقه اقدام به «شناسایی و رهگیری» کشتی‌ها «به‌ویژه» کشتی «ایران‌شاهد»کرده‌اند.

این خبرگزاری در گزارش خود اشاره نکرده که این «چند فروند هواپیمای جنگی» متعلق به کدام کشور بوده است.

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز سه‌شنبه هشدار داده بود که حمله به کشتی «کمک‌‌رسان» ایران که به مقصد یمن در حرکت است منطقه را «به جنگ می‌کشاند».

در همین حال ایران ناوگروه سی و چهارم ارتش خود متشکل از ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر را روز ۱۹ فروردین برای ماموریتی ۹۰ روزه به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب اعزام کرده و، به گفته مقامات نظامی ایران، این ناوگروه وظیفه حفاظت از کشتی «ایران‌شاهد» را برعهده خواهد داشت.

گفته‌های مقامات ایران و عربستان درباره کشتی «ایران شاهد» در حالی است که روابط دو کشور، در هفته‌‌های اخیر، پس از جلوگیری عربستان از فرود هواپیماهای ایرانی در صنعاتیره‌‌تر شده و وزارت خارجه ایران دو بار کاردار عربستان در تهران را احضار کرده است.

در همین حال عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، گفته است که بحث در اجلاس رهبران کشورهای عربی خلیج فارس و رئیس جمهوری آمریکا که در پایان این هفته در واشینگتن برگزار می‌شود، روی سیاست‌های «تهاجمی» ایران در خاورمیانه متمرکز خواهد بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز روز چهارشنبه در سخنانی شدیداللحن ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه شیعیان شورشی حوثی در یمن را ائتلافی «دروغین» خواند که به گفته او «با پرداخت پول و لابی‌گری، کشورهای قدرتمند را هم حامی خود کنند تا هرچه بیشتر بتوانند به مسلمانان یمن ظلم کنند؟»

وی در واکنش به گفته‌های مقامات عربستان سعودی گفت که «ایران نه دنبال امپراتوری است و نه آن را درست می‌داند».

این اظهار نظر آقای لاریجانی در حالی است که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در هفته‌های گذشته تحولات یمن را «آخرین دستاورد انقلاب اسلامی» خوانده و از حرکت به «سوی یک تمدن بزرگ اسلامی» سخن گفته است.

XS
SM
MD
LG