لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

« امارات از تحریم‌ها علیه ایران پیروی می کند»


تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده
به دنبال انتقاد بازرگانان و تجار دبی از تأثیر منفی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بر تجارت امارات، یک مقام رسمی آمریکایی به رویترز گفت که امارات متحده عربی همچنان با این تحریم‌ها همسو خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام رسمی ایالات متحده که در سفر یک روزه تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به ابوظبی آقای گایتنر را همراهی می‌کرد،به نقل از وی گفته است که علیرغم ضرری که تحریم‌های ایران بر بخش تجارت امارات وارد می‌کند، این کشور قصد ندارد از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد.

این در حالی است که دو روز پیش از این تجار و بازرگانان دبی در دیدار با نائب حاکم دبی، ضمن انتقاد از موانعی که به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران بر سر راه تجارت با ایران قرار گرفته است، از وی خواستند تا در این زمینه مانع از زیان دیدن بخش تجاری دبی شود.

به گزارش رویترز، آقای گایتنر همچنین در سفر روز سه شنبه خود که به منظور دیدار با شیخ محمدبن زاید بن سلطان آل نهیان، حاکم ابوظبی انجام شده بود، ضمن تشکر از امارات به خاطر همسو شدن با تحریم‌ها علیه ایران، با اشاره به «سابقه طولانی» امارات و ایران در زمینه «تجارت، مبادلات فرهنگی، ارتباطات رسمی و جغرافیایی»، خاطر نشان کرد که ایالات متحده می‌داند که امارات بیش از هر کشور دیگری برای همراهی با این تحریم‌ها، متحمل فشار شده است.

به دنبال وضع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی در همسویی با این تحریم‌ها، از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللی و محلی در این کشور به دلیل «نقض تحریم‌های سازمان ملل و ارسال مواد تجهیزات دارای کاربرد دوگانه» به ایران جلوگیری کرد.

چندی پس از آن و در تیرماه، بانک مرکزی امارات متحده عربی، در همسویی با تحریم‌های سازمان ملل، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرده است، اگرچه پس از انتشار این خبر وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که امارات با تحریم‌ها علیه ایران «همسو نشده است» و افزود که مسدود شدن حساب‌های بانکی عده‌ای ایرانی در دبی با موضوع تحریم‌ها مرتبط نیست.

در حال حاضر و پس از وضع تحریم‌ها بخش بانکداری ایران با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده است که همین امر انجام معاملات تجاری کشورهای دیگر با ایران را با سختی‌های بسیاری روبرو کرده و به گفته آقای گایتنر بخش مالی امارات نیز بر اثر قرار گرفتن بسیاری از مؤسسات مالی جمهوری اسلامی در فهرست سیاه، ضربه دیده است.

با تمام این محدودیت‌ها، یک مقام رسمی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است که علیرغم مشکلاتی که همسو شدن با تحریم‌ها علیه ایران، پیش پای شرکت‌های خصوصی امارات گذاشته است، امارات متحده عربی از خطری که برنامه اتمی ایران می‌تواند در پی داشته باشد آگاه است و نمی‌خواهد که شرکت‌های خصوصی کشورش در «فعالیت‌های نامشروع» ایران،مشارکت داشته باشند.

غرب که بر این باور است که برنامه اتمی ایران ماهیتی نظامی دارد، با اعمال تحریم‌های گسترده سعی دارد جمهوری اسلامی را وادارد تا از این نوع فعالیت‌ هسته‌ای دست بکشد و این در حالی است که جمهوری اسلامی با تأکید بر این‌که از برنامه هسته‌ای خود اهدافی صلح آمیز را دنبال می‌کند همچنان به فعالیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG