لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

عفو بین‌الملل: به اذیت و آزار محمد مصطفایی پایان دهید


محمد مصطفایی، وکالت پرونده‌های سکینه محمدی آشتیانی و بهنود شجاعی، دو محکوم به اعدام را بر عهده دارد
محمد مصطفایی، وکالت پرونده‌های سکینه محمدی آشتیانی و بهنود شجاعی، دو محکوم به اعدام را بر عهده دارد
سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به ناپدید شدن محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، و بازداشت همسر و برادر همسر وی، از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا از اذیت و آزار وکلای فعال در زمینه حقوق بشر دست بکشد.

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفریقای سازمان عفو بين‌الملل، روز چهارشنبه، ۶ مردادماه، در این زمینه گفت: «به نظر می‌رسد مقامات ایران زمانی که فردی علیه سنگسار یا سایر مسائلی که به روشنی نمایانگر نقض حقوق بشر در ایران است حرف می‌زند، سعی می‌کنند وی را به سکوت وادارند.»

وی در ادمه افزود که آقای مصطفایی نباید به خاطر دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر در خطر دستگیری به سر ببرد و باید اجازه داشته باشد به عنوان وکیل، به وکالت بپردازد.

آقای اسمارت همچنین در مورد دستگیری همسر و برادر همسر آقای مصطفایی گفت که اگر فرشته و فرهاد حلیمی تنها به خاطر نسبت خویشاوندی با محمد مصطفایی یا به منظور تحت فشار قرار دادن آقای مصطفایی به زندان افتاده‌اند، «زندانیان عقیدتی» هستند و باید به سرعت آزاد شوند.

«آیا سیستم آن قدر ضعیف است که من باید دنبال متهم بگردم؟»

در همین زمینه یوسف حلیمی، پدر فرشته [همسر محمد مصطفایی] و فرهاد حلیمی، به رادیوفردا گفت که روز چهارشنبه پس از مراجعه به زندان اوین، مسئولان زندان به وی گفته‌اند تا زمانی که آقای مصطفایی خود را به زندان معرفی نکند، همسر و برادر همسر وی آزاد نخواهند شد و این در حالی است که دادستان تهران با آزادی آن‌ها موافقت کرده است.



آقای حلیمی در ادامه توضیح داد که مقامات زندان به او اطلاع داده‌اند که فرشته حلیمی به سلول انفرادی منتقل شده و تا زمانی که آقای مصطفایی به زندان مراجعه نکند،‌ در زندان می‌ماند.

وی افزود: «‌به آن‌ها گفتم آیا یعنی این سیستم آن قدر ضعیف است که من باید بروم دنبال متهم بگردم؟»

وی همچنین گفت که در حال حاضر هیچ اطلاعی از آقای مصطفایی ندارد و فقط می‌داند که وی روز شنبه ساعت ۹ به زندان اوین رفته است.

وی افزود که حتی دخترش، فرشته حلیمی، پس از مراجعه آقای مصطفایی به زندان و حدود ظهر سعی کرده است با وی تماس بگیرد، اما تلفن موبایل وی در دسترس نبوده است.

اتهام فرشته و فرهاد حلیمی: تلاش برای فراری دادن محمد مصطفایی

در همین حال حسن آقاخانی روز دوشنبه، ۴ مردادماه، به رادیوفردا گفت که وکالت پرونده فرشته و فرهاد را پذیرفته است، اما هنوز موفق نشده‌ است که وکالت‌نامه را به امضای موکلانش برساند.

وی افزود: «متأسفانه بنده به همراه خانم کیان ‌ارثی قرار بود وکالت خانم حلیمی و آقای حلیمی را بر عهده بگیریم، ولی با توجه به اعلام بازپرس، سرپرست دادسرا اجازه نمی‌دهد که وکالت‌نامه‌ای امضا شود.»



وی اعلام کرد که موکلانش زمانی که برای برداشتن ماشین خانم حلیمی که در نزدیکی دفتر وکالت آقای مصطفایی پارک شده بود به محل مراجعه می‌کنند، توسط مأموران امنیتی بازداشت می‌شوند.

به گفته حسن آقاخانی، اتهام «تلاش برای فراری دادن محمد مصطفایی» متوجه خانم و آقای حلیمی است، در حالی که به گفته وی، خانم و آقای حلیمی پس از مراجعه آقای مصطفایی به زندان اوین، دیگر او را ندیده‌اند.

ناپدید شدن محمد مصطفایی

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، محمد مصطفایی، وکیل دادگستری برخی از پرونده‌های حقوق بشری، از جمله پرونده بهنود شجاعی و سکینه محمدی، روز شنبه، ۲ مردادماه، برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به زندان اوین مراجعه و پس از بازجویی زندان را ترک کرده است.

این در حالی است که مقامات زندان پس از خروج وی از زندان بار دیگر با وی تماس گرفته و وی را برای بار دوم به زندان احضار کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌افزاید معلوم نیست که آیا پس از این احضار دوم آقای مصطفایی به زندان مراجعه کرده‌است یا خیر.

آقای مصطفایی در وبلاگ شخصی خود در مورد احضار اولیه به زندان اوین نوشته است که پس از مراجعه به زندان اوین «بازپرس شعبه درباره نحوه کمک و نجات موکلینم که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند سوالاتی را مطرح نمودند. بیشتر سوالات پیرامون حسابی بود که برای پرداخت دیه به خانواده‌های مقتولین جهت اخذ رضایت از آن‌ها باز شده بود».

وی در پایان نوشته است که پس از یک ساعت بازجویی، «بدون انتساب اتهامی» از دادسرای زندان اوین خارج شده است.

پس از درج این مطلب، آقای مصطفایی در مطلب دیگری توضیح داده است که پس از بازجویی اولیه، باز هم با وی تماس گرفته و او را احضار کرده‌اند.

وی در این مطلب که آخرین مطلب نوشته شده در وبلاگ شخصی آقای مصطفایی است نوشته است: «نمی‌دونم این دفعه چه مشکلی پیش آمده،‌ به هر حال فردا (یک‌شنبه) باز باید برم دادسرای اوین و شایدم امروز جلبم کردند.»
XS
SM
MD
LG