لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

اعتراض بیش از ۱۸۰ چهره فرهنگی به پلمب تالار مولوی


یک روز پس از انتشار خبر بازگشایی تالار مولوی و واگذاری مدیریت آن به مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران، روز یکشنبه بیش از ۱۸۰ چهره فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای به پلمب این تالار اعتراض کردند.

در ابتدای این بیانیه که به امضای اشخاصی چون حمید سمندریان،‌ رخشان بنی اعتماد، آتیلا پسیانی، بهرام بیضایی، اصغر فرهادی و رضا کیانیان رسیده، آمده است که پلمب تالار مولوی «از رسیدن فجایع جدید» به عرصه هنرهای نمایشی خبر می‌آورد.

در ادامه بیانیه امضاکنندگان پرسیده‌اند: «به موجب کدام قانون و بنا بر چه حقی و به دستو کدام نهاد یا شخصی این مکان فرهنگی پلمب شده بود؟ هر مکان فرهنگی به چندین هزار هنرمند، استاد دانشگاه، دانشجو و ده‌ها هزار تماشاگر تعلق دارد. آیا دلشوره امکانات محدود سالن‌ها،‌بودجه و هفت خوان ممیزی بس نبود که پلمب تالارها نیز به آن اضافه شد؟»

امضاکنندگان این بیانیه در پایان خواستار بررسی هرچه سریع‌تر «ابعاد غیرقانونی» پلمب تالار مولوی شدند.

تالار مولوی، که مسئولیت آن تا پیش از بازگشایی مجدد در اختیار جهاد دانشگاهی بود، در شامگاه ۳۱ خردادماه توسط مأموران انتظامات دانشگاه تهران در حالی پلمب شد که میزبان سه نمایش تئاتر بود.

به دنبال این پلمب، حمیدرضا فرهمند، رئیس جهاد دانشگاهی از اختلاف جهاد با دانشگاه تهران بر سر مدیریت این تالار خبر داد و تصریح کرد که رئیس دانشگاه تهران، پس از پلمب تالار از وی درخواست کرده بود تا مسئولیت این تالار را به مدت یک ماه به دانشگاه تهران واگذار کند که آقای فرهمند نیز در پاسخ اعلام کرده بود که «کار جهاد دانشگاهی را می‌توان متوقف کرد، ولی مسئولیت جهاد دانشگاهی را واگذار نمی‌کنیم».

با این اوصاف، در نهایت مسئولان ارشد دانشگاه تهران در تاریخ ۵ تیرماه مجید مطهری، مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران را به طور موقت به عنوان مدیر این تالار برگزیدند.

مهدی مکاری، مدیر پیشین تالار مولوی روز یکشنبه ششم تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ضمن اعتراض به اقدامات اخیر دانشگاه تهران اظهار داشت: «این گونه رفتارها و سوء استفاده از هنرمندان، رواج بی‌اعتمادی است و این گونه برخورد کردن در مکانی فرهنگی باورنکردنی است. حتی اگر حق دانشگاه بود، این رفتار و برخورد از سوی آن‌ها بسیار عجیب است».

این موضوع در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، پلمب تالار مولوی اکنون باز شده و فعالیت‌های آن از سر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG