لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

صالحی: سیستم اصلی نیروگاه بوشهر به استاکس نت آلوده نشده است


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با انتشار اخباری مبنی بر آلوده شدن کامپیوترهای نیروگاه بوشهر به کرم کامپیوتری (رایانه‌ای) استاکس‌نت، اعلام کرد که این آلودگی به سیستم اصلی نیروگاه وارد نشده و تنها در برخی از لپ‌تاپ‌های شخصی مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه، ۷ مهرماه ضمن صحبت از اقدامات پیشگیرانه «متخصصان سازمان انرژی اتمی و وزارت مخابرات» برای جلوگیری از ورود کرم کامپیوتری استاکس نت به سیستم کامپیوتری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: «این آلودگی به سیستم اصلی ما نرسیده و در برخی از لپ‌تاپ‌های شخصی مشاهده شده که اقدامات لازم نیز در این ارتباط انجام شده ولی سیستم اصلی ما پاک است.»

وی همچنین توضیح داد که تدابیر حفاظتی برای مصونیت سازی کامپیوترها از یک سال پیش در این نیروگاه آغاز و از دو ماه پیش نیز «با پیش‌بینی‌های قبلی» اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود ویروس تشدید شده بود و «با قاطعیت» اعلام کرد که تمامی اقدامات «دشمنان برای وارد کردن ویروس به سیستم‌های هسته‌ای» ایران، ناموفق بوده و «پاکسازی لازم» نیز انجام شده است.

در روز‌های اولیه ماه مهر خبرهایی مبنی بر گسترش کرم کامپیوتری استاکس نت در کامپیوترهای ایران که از طریق حافظه جانبی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل می‌شود، منتشر شد و دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران گفته است که حدود ۳۰ هزار آی‌پی در کشور به کرم کامپیوتری استاکس‌نت آلوده شده‌اند.

به گفته کارشناسان این برنامه مخرب کامپیوتری، که از حدود هفت ماه پیش در سیستم‌های کامپیوتری فعال شده است و اسرار درون کامپیوترها را دزدیده و بر روی اینترنت منتشر می‌کند، به ویژه در سیستم‌های زمینس دیده شده و شدیدترین نفوذ آن در ایران بوده است.

این در حالی است که به گفته جمعی از کارشناسان امنیت کامپیوتری، هدف از شیوع این کرم کامپیوتری ممکن است ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد.

با این‌حال سازمان انرژی اتمی ایران ضمن نسبت دادن این حمله سایبری به «بیگانگان، خصوصاً آمریکا و اسرائیل» تأکید کرده است که این ویروس وارد سیستم کامپیوتری نیروگاه بوشهر نشده است.

آقای صالحی روز چهارشنبه در این زمینه اعلام کرد که جمهوری اسلامی اقدامات حفاظتی لازم را انجام داده و افزود: «خوشبختانه هدفی که دشمن دنبال می‌کرد را با اقدامات لازم را ابتر کردیم، بدون این‌که در رسانه‌ها چیزی اعلام کنیم.»

نیروگاه بوشهر که به باور برخی از مکان‌های مورد حمله استاکس‌نت است، نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران است و به تازگی پس از مدت‌ها تاخیر، در بوشهر در کنار خلیج فارس سوخت‌گذاری شد. قدرت‌های غربی همواره از کاربردهای احتمالی نظامی از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند ولی ایران این نگرانی را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG