لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

تونی کرتیس، بازیگر مشهور آمریکایی درگذشت


تونی کرتیس برای امضای کتاب خاطراتش در جشنواره بین‌المللی بوداپست حضور داشت- آوریل ۲۰۰۹
تونی کرتیس برای امضای کتاب خاطراتش در جشنواره بین‌المللی بوداپست حضور داشت- آوریل ۲۰۰۹
تونی کرتیس، بازیگر نام‌آشنای هالیوود شب چهارشنبه در منزل مسکونی خود در ایالت نوادای آمریکا و در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفت.

تونی کرتیس، که در میان ایرانیان بیشتر با فیلم‌های «بعضی‌ها داغشو دوست دارن» و «اسپارتاکوس» و همچنین سریال «کاوشگران» در ایران شناخته شده است، نیمه شب چهارشنبه، ۷ مهر، بر اثر نارسایی ریوی درگذشت.


موسیقی سریال کاوشگران:


برنارد شوارتز که بعدها با نام هنری تونی کرتیس شناخته شد در سال ۱۹۲۵ میلادی در نیویورک و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. در دوران مدرسه تنها تا مقطع اول دبیرستان را به اتمام رساند و پس از آن دو سال را در نیروی دریایی ایالات متحده به انجام وظیفه پرداخت و مدتی نیز در جنگ جهانی دوم خدمت کرد.

سریال کاوشگران:


کرتیس که اصلیتش مجارستانی بود پس از آن در مدرسه‌ رایگانی که برای سربازان جنگ در نظر گفته شده بود بازیگری را آموخت و فعالیت هنری خود را در سال ۱۹۴۹ در تئاتر آغاز کرد و پس از آن به سینما روی آورد.

از جمله فیلم‌هایی که کرتیس در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به «اسپارتاکوس»، «بعضی‌ها داغشو دوست دارن» ، «تاراس بولبا»، «بوی خوش موفقیت» و «مسابقه بزرگ» اشاره کرد.

صحنه‌هایی از فیلم اسپارتاکوس:


وی در چندین ده فعالیت هنری خود تنها یک‌بار و در سال ۱۹۵۸ برای ایفای نقش در فیلم «ستیزه‌جویان» نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

کرتیس که علاوه بر بسیاری از فیلم‌های خود به خاطر ایفای نقش در سریال «کاوشگران» در کنار راجر مور نامش در ایران بر سر زبان‌ها افتاد، در سال ۱۳۵۳ و برای شرکت در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تهران به همراه همسر سوم خود لزلی آلن به ایران سفر کرد.

تونی کرتیس علاوه بر فعالیت حرفه‌ای خود، به خاطر روابط شخصی خود با زنان و بازیگرانی نظیر ناتالی وود و مریلین مونرو نیز مشهور بود. وی زندگی شخصی آشفته‌ای داشت و ۶ بار ازدواج کرد.

وی در سال ۱۹۵۱ با جنت لی، بازیگر فیلم «روانی» آلفرد هیچکاک ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند بودند؛ کلی کرتیس و جیمی لی کرتیس که هر دوی ‌آن‌ها بازیگر هستند و در این میان جیمی لی کرتیس در حال حاضر نیز از ستارگان موفق هالیوود به شمار می‌رود.
تونی کرتیس در سال ۲۰۰۶ برای فیلم مستندش به نام «جیل و تونی کرتیس» که در مورد زندگی خود و ششمین همسرش جیل وندنبرگ است، جایزه افتخاری جشنواره مونترئال را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز کتاب خاطرات خود را با نام «شاهزاده آمریکایی» منتشر کرد.
XS
SM
MD
LG