لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

بازنگری محتوای ۱۲ رشته علوم انسانی تا تابستان آینده نهایی می‌شود


یک روز پس از اعلام توقف صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی با محتوای کنونی، مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم اعلام کرد که توسعه این رشته‌ها و پذیرش دانشجو در آن‌ها منوط به بازنگری است و این بررسی تا تابستان سال ۹۰ نهایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، روز یکشنبه، دوم آبان با اشاره به اینکه توسعه ۱۲ رشته علوم انسانی و پذیرش دانشجو برای آن منوط به «بازنگری، بومی‌سازی و به روز کردن» است، «به طوری که محتوای آنها که بیشتر غربی است با محورهای دینی و اسلامی هماهنگ شود»، افزود که بازنگری برخی از این رشته‌ها تا پایان سال جاری خورشیدی و برخی دیگر تا تابستان سال آینده نهایی خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: «دانشگاه‌هایی که این رشته‌ها را ندارند و می‌خواهند اقدام به راه‌اندازی آن‌ها کنند، باید اول صبر کنند تا طرح آمایش سرزمین مبنی بر نیاز سنجی آماده شود و ببینیم نیاز هست که این رشته‌ها در دانشگاه‌های متقاضی راه‌اندازی شود یا نه، سپس در مرحله بعدی باید بازنگری این رشته‌ها به اتمام برسد.»

به گزارش خبرگزاری‌ها این رشته‌ها عبارتند از حقوق، مطالعات زنان، حقوق بشر، مدیریت، مدیریت فرهنگی و هنری، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی و دفتر گسترش وزارت علوم روز گذشته اعلام کرده بود صدور مجوز جدید برای این رشته‌ها با محتوای کنونی متوقف و منوط به بازنگری شده است.

ابوالفضل حسنی روز شنبه، اول آبان اعلام کرده بود که این رشته‌ها در حال حاضر در دانشگاه‌ها دایر است و پذیرش دانشجو در این رشته‌ها ادامه دارد، اما «توسعه آن‌ها در دانشگاه‌های متقاضی تا زمان بازنگری در اولویت نمی‌باشد».

وی روز شنبه خاطرنشان کرده بود که «طبق مصوبات شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، هر برنامه آموزشی از زمان تصویب تا پنج سال قابلیت اجرا دارد» و اکنون «باید عنوان و محتوای دروس، منابع و مآخذ برنامه‌های آموزشی پس از پنج سال، حداقل تا ۷۰ درصد مورد بازنگری قرار گیرد».

این مقام وزارت علوم پیش از این و در تاریخ ۲۶ شهریور ماه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ایسنا، با اشاره به این ۱۲ رشته دانشگاهی تصریح کرده بود که «بیش از ۲۰ سال از آخرین بازنگری برخی از دروس دانشگاهی گذشته» و افزوده بود که بازنگری این ۱۲ رشته و تغییر سرفصل‌های آن در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

در همین زمینه، کامران دانشجو، وزیر علوم جمهوری اسلامی نیز روز شنبه، اول آبان بر «بومی‌سازی» علوم انسانی تأکید کرد و افزود که وزارت‌ علوم در راستای «رهنمودهای» رهبر جمهوری اسلامی تصمیم بر «بازنگری» در «محتوای رشته‌های علوم انسانی» دارد.

رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور‌ماه سال ۱۳۸۸ و در پیوند با رویدادهای پس از انتخابات، از تحصیل «دو میلیون» دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرد و این علوم را مروج شکاکیت و تردید در مبانی اعتقادی و دینی دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای، روز پنجشنبه، ۲۹ مهرماه نیز بار دیگر از علوم انسانی ابراز نگرانی کرد و با اشاره به «خلاء نظریه‌پردازی دینی در عرصه‌های مختلف اداره کشور و جامعه»، بر «ضرورت توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌ها» تأکید دوباره کرد.
XS
SM
MD
LG