لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

نخل طلاى جشنواره کن به یک فیلم تایلندى رسید


یک فیلم تایلندى برنده نخل طلاى جشنواره فیلم کن شد و فیلم «کپى برابر اصل» ساخته عباس کیارستمى نیز جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه مراسم اختتامیه شصت و سومین جشنواره فیلم کن یکشنبه شب در کاخ این جشنواره برگزار شد و فیلم تایلندى « عمو بونمى سرگذشت خود را به یاد مى‌آورد» به عنوان برنده نخل طلاى جشنواره امسال معرفى شد.

این فیلم ساخته ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول، کارگردان تایلندى است و براى نخستین بار است که یک فیلم تایلندى مهم‌ترین جایزه جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص داده است.

داستان این فیلم درباره مرد به شدت بیمارى است که ارواح بستگانش او را در مسیر مرگ همراهى مى‌کنند.

فیلم «کپى برابر اصل» ساخته عباس کیارستمى، کارگردان برجسته ایرانى نیز که یکى از ۱۹ فیلم برگزیده بخش مسابقه جشنواره کن بود، جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازى ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوى در این فیلم از آن خود کرده است.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران، به عنوان دومین جایزه مهم جشنواره کن به فیلم فرانسوى «خدایان و آدم‌ها» ساخته خاویر بووا اختصاص یافته است.

جایزه بهترین بازیگر مرد به طور مشترک به خاویر باردم، هنرپیشه اسپانیایى به خاطر بازى در فیلم «بیوتیفول» و الیو جرمانو، بازیگر ایتالیایى براى بازى در فیلم «زندگى ما» داده شد.

همچنین جایزه بهترین کارگردانى به ماتیو آمالریک، بازیگر و کارگردان فرانسوى به خاطر ساخت فیلم «در گردش» رسیده و یک فیلم کره‌اى به نام «شاعرانه» نیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه شده است.

شصت و سومین جشنواره فیلم کن از روز ۱۲ ماه مه برابر با ۲۲ اردیبهشت ماه با نمایش فیلم حماسى «رابین هود» به کارگردانى ریدلى اسکات آغاز ‌شد و یکشنبه شب با نمایش فیلم «درخت» با بازى شارلوت گینسبورگ و برگزارى مراسم اختتامیه به پایان رسید.

هر چند هیچ فیلم ایرانى در بخش مسابقه جشنواره حضور نداشت، اما بازداشت جعفر پناهى، کارگردان سرشناس ایرانى که از اعضاى هیات داوران جشنواره امسال بود، بازتاب گسترده‌اى در جریان برگزارى این جشنواره داشته است.

آقاى پناهى از زندان اوین پیامى براى این جشنواره ارسال کرده بود و برگزار کنندگان جشنواره کن و از جمله تیم برتون، کارگردان آمریکایى و رییس هیات داوران جشنواره کن خواستار آزادى این کارگردان ایرانى شده بود.
XS
SM
MD
LG