لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

ایران کاردار آرژانتین در تهران را احضار کرد


احمد وحیدی وزیر پیشنهادی دفاع در دولت دهم که از سوی پلیس بین الملل تحت تعقیب قرار دارد.
احمد وحیدی وزیر پیشنهادی دفاع در دولت دهم که از سوی پلیس بین الملل تحت تعقیب قرار دارد.
وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه با احضار كاردار سفارت آرژانتين در تهران به موضع‌گيرى اين كشور در خصوص معرفى احمد وحيدى به عنوان وزير دفاع از سوى محمود احمدى‌نژاد اعتراض كرد.

به گزارش خبرگزارى‌هاى ايران، به‌ دنبال انتشار بيانيه‌اى از سوى دولت آرژانتين در مورد بازداشت احمد وحيدى، وزير دفاع پيشنهادى محمود احمدى‌نژاد، كاردار سفارت آرژانتين در تهران روز دوشنبه به وزارت امور خارجه احضار و در ديدار با رييس اداره دوم وزارت خارجه «مراتب اعتراض شديد جمهورى اسلامى به وى ابلاغ شد.»

به دنبال انتشار خبر معرفى احمد وحيدى، به عنوان وزير دفاع در دولت دهم، وزارت خارجه آرژانتين با انتشار بيانيه‌اى ضمن محكوم كردن اين تصميم محمود احمدى‌نژاد انتخاب احمد وحيدى براى اين مقام را «توهينى به عدالت در آرژانتين و قربانيان حمله تروريستى» به مركز يهوديان بوئنوس آيرس دانسته بود.

بمب‌گذارى در مركز جامعه يهوديان شهر بوئنوس آيرس با عنوان آميا (انجمن همكارى اسراييل و آرژانتين) كه در سال ۱۹۹۴ روى داد، ۸۵ نفر كشته و بيش از ۲۰۰ تن مجروح بر جاى گذاشت.

آرژانتين ايران را به طراحى اين بمب‌گذارى متهم كرده و چندين مقام عالى‌رتبه جمهورى اسلامى از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى را تحت تعقيب قرار داده است. اما تهران بارها دخالت در اين بمب‌گذارى را رد كرده است.

با اين حال از سال ۲۰۰۷ در وب‌سايت رسمى پليس بين‌المللى،‌ اينترپل، در كنار نام‌هايى چون محسن رضايى و على فلاحيان كه به خاطر پرونده انفجار آميا در آرژانتين تحت تعقيب هستند، نام احمد وحيدى نيز به عنوان فرمانده سابق نيروى قدس سپاه ديده مى‌شود.

رييس اداره دوم وزرات خارجه ايران در امور آمريكاى جنوبى بيانيه اخير دولت آرژانتين درباره تحت پيگرد بودن احمد وحيدى به اتهام دست داشتن در بمب‌گذارى مركز يهوديان آن كشور را «مداخله آشكار در امور داخلى ايران» دانست و آن را محكوم كرد.

اين مقام وزارت خارجه كه نام وى در گزارش‌ها ذكر نشده است همچنين افزود: «متاسفانه برخى افراد و جريان‌ها در داخل آرژانتين بالاخص در دستگاه قضايى آن كشور، به جاى دفاع از منافع مردم آرژانتين از منافع صهيونيست‌ها دفاع مى‌كنند.»
XS
SM
MD
LG