لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۶

آلمان: ارسال تبریک برای محمود احمدی نژاد قابل تصور نیست


سخنگوی دولت آلمان: تبریک گفتن به احمدی نژاد برای آنگلا مرکل قابل تصور نیست.
سخنگوی دولت آلمان: تبریک گفتن به احمدی نژاد برای آنگلا مرکل قابل تصور نیست.
همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ حکم محمود احمدی‌نژاد، یک سخنگوی دولت آلمان گفت: آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، قصد ندارد به مناسبت «انتخاب دوباره» احمدی‌نژاد به وی تبریک بگوید.

کلاوس فاتر، معاون سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: «با توجه به رویدادهای پس از انتخابات جنجال‌آمیز ریاست جمهوری در ایران، ارسال پیام تبریک برای صدر اعظم آلمان غیر قابل تصور است.»

تاکنون سران هیچ یک از کشورهای غربی به محمود احمدی‌نژاد تبریک نگفته‌اند.

حدود یک ماه و نیم پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز دوشنبه حکم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از سوی علی خامنه‌ای تنفیذ شد.

مراسم سوگند رسمی احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی قرار است روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

این در حالی است که به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری موجی از اعتراض‌های مردمی نسبت به تقلب در انتخابات، ایران را فرا گرفته و همچنان ادامه دارد.

مخالفان از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مقام‌های جمهوری اسلامی را به تقلب سازمان یافته در انتخابات متهم کرده‌اند.

در اعتراض به نتایج این انتخابات چند تن از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی ایران از جمله آیت الله رفسنجانی و محمد خاتمی در مراسم تنفیذ حکم احمدی نژاد حضور نداشتند.

آقای کلاوس فاتر یک بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست زندانیان سیاسی را در ایران آزاد کنند.

پیشتر نیز فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، با انتشار بیانیه‌ای خواسته مشابهی را از حکومت ایران مطرح کرده بود.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به نامشحص بودن شمار زندانیان سیاسی در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود، «لیست کاملی» از افراد بازداشت شده در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران را منتشر کنند.

وی ضمن انتقاد شدید از نحوه برگزاری دادگاه حدود یکصد تن از معترضان به نتایج انتخابات در ایران و ابراز نگرانی نسبت به آن اظهار داشت: « ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود برای حفاظت از حقوق مدنی و سیاسی شهروندانش پایبند باشد.»

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به این موضعگیری از دولت آلمان خواست در مسائل قضایی ایران دخالت نکند.
XS
SM
MD
LG