لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

دیدار موسوی و کروبی در آستانه سالگرد انتخابات


میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت در ایران ضمن تبادل نظر درباره اوضاع جاری کشور، درباره راهکارهای اطلاع‌رسانی در مورد برگزاری راه‌پیمایی سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رایزنی کرده‌اند.

به نوشته سایت اینترنتی «کلمه»، در دیدار روز یکشنبه مهدی کروبی و میرحسین موسوی، این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، در آستانه سالگرد برگزاری این انتخابات بر لزوم اطلاع‌رسانی در باره راهپیمایی به مناسبت این روز تأکید کرده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این دیدار تصمیم گرفتند، «در صورت دادن مجوز راهپیمایی، در سطح ملی مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه‌های اجتماعی دارند، به صورت مسالمت‌آمیز جریان اطلاع‌رسانی صورت گیرد».

این دو رهبر جنبش سبز پیشتر نیز از تصمیم خود برای برگزاری راهپیمایی در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۲ خرداد خبر داده و اعلام کرده بودند، برای برگزاری این راهپیمایی تقاضای صدور مجوز خواهند کرد.

هر چند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزاری راهپیمایی «چنانچه بدون حمل سلاح باشد» آزاد است و نیازی به صدور مجوز هم ندارد، با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی در یک سال گذشته هیچ گاه به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اجازه برگزاری راهپیمایی رسمی را نداده و حتی راهپیمایی‌های آرام آنها را نیز به شدت سرکوب کرده‌اند.

در این میان آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دیدار روز یکشنبه خود با تأکید بر بیهودگی مقابله خشونت‌آمیز با جنبش سبز به «گسترش امواج سبز آگاهی علیرغم همه محدودیت‌ها» اشاره کرده و ادامه اعتراض‌ها در برخی از دانشگاه‌های ایران در روزهای گذشته را نشانه «بی‌اثر بودن ضرب و زور در برابر مطالبات به حق مردم» ارزیابی کردند.

آنها همچنین با توجه به در پیش بودن سالگرد برگزاری انتخابات بر ضرورت تدوین نوشته‌هایی که رویدادهای پس از انتخابات را توصیف کرده‌اند، تأکید کرده و اظهار داشتند: «روشن شدن آنچه از ۲۲خرداد تاکنون اتفاق افتاده است، برای پیشرفت جنبش سبز و نشان دادن مسیر حق جویی و حق طلبی ملت بسیار مهم است».

این دو رهبر جنبش سبز همچنین تأکید کرده‌اند: «مردم به دنبال حقوق تصریح شده انسانی در قانون اساسی و خواهان انتخاباتی غیر گزینشی و آزاد و نیز خواهان آزادی رسانه‌ها و آزادی زندانیان سیاسی هستند».

آنها همچنین با اشاره به حمله گروه‌های موسوم به لباس‌شخصی، مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم و بی‌سیم، به شخصیت‌های اصلاح‌طلب تصریح کردند: «این اقدامات، سازمان یافته و دنباله همان فجایع کهریزک و کوی دانشگاه است که امروز به شکل دیگری ظاهر شده است».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنین با ابراز تأسف نسبت به ضرب و شتم محمد نوری‌زاد، نویسنده و روزنامه‌نگار بازداشت شده در در زندان و نیز حمله گروه‌های فشار به محمد ابطحی از این گونه اقدام‌ها با عنوان «یک رویه از پیش تعیین شده و ظالمانه» نام برده‌اند که «دل هر دلسوز نظام را به درد می‌آورد».

این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات افزودند: «همه این اتفاقات ناشی از سکوت در مقابل مظالم بوده است و برای جلوگیری و ختم این روش‌های غیر قانونی و غیر شرعی باید بدون توجه به عقاید و اتهامات افراد و گروه‌های مختلف از حقوق آنها دفاع شود، چرا که رویه اسلامی دفاع از حقوق مظلوم است، با هر گرایش و فکری».

کروبی و موسوی با ابراز نگرانی نسبت به «شیوع گسترده دروغ» در گفته‌ها و «دستکاری آمار و اطلاعات» از سوی دولت کنونی ایران تاکید کردند: «شیوع دروغ قطعاً ضمن ویران کردن اوضاع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به بنیان‌های فکری جامعه نیز لطمه خواهد زد و باید به همه گفت که اسلام مخالف دروغ و فساد است و باید به مردم بگوییم حساب فساد و سایر اقدامات غیر انسانی و غیر قانونی را از اسلام جدا کنند».

آقایان موسوی و کروبی در دیدار روز یکشنبه خود همچنین درباره اوضاع اقتصادی کشور و به ویژه افول صنایع ملی، گسترش بیکاری و وضعیت بد حقوق بگیران و کارگران و معلمان نیز تبادل نظر کرده و اعلام کردند: «منحرف کردن اذهان مردم از دلایل اصلی گریز از هنجارها، تاکتیکی برای انحراف ذهن مردم است و دولتمردان به جای دلیل تراشی، بیکاری و گرانی را کنترل کنند و از اقتصاد ملی حمایت کنند آنگاه خواهند دید که بسیاری از جرم‌ها کاهش پیدا می‌کند».

نخست وزیر و رییس مجلس پیشین ایران همچنین با انتقاد از «سیاست یک صدایی و انحصار طلبی صدا و سیمای جمهوری اسلامی» افزودند: «این چه دستگاهی است که بدان لقب رسانه ملی داده‌اند و از اخبار و نظرات ملت در آن خبری نیست؟»
XS
SM
MD
LG