لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

هاشمی رفسنجانی: لازم باشد در نماز جمعه شرکت می‌کنم


آیت‌الله رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی با حمایت دوباره خود از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای گفته است، چنانچه احساس ضرورت کند، در نماز جمعه تهران شرکت خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «پارلمان نیوز»، وابسته به فراکسیون نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری، که بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته تنها یک بار نماز جمعه تهران را اقامه کرده است، روز یکشنبه اظهار داشت، در صورتی که لازم باشد در نماز جمعه تهران شرکت خواهد کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دیدار با مدیر مسئول و اعضای شورای سردبیری روزنامه «فرهنگ آشتی» سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی در باره عدم شرکتش در نماز جمعه تهران گفت: «وظیفه امام جمعه آگاه كردن جامعه در خصوص مسایل جاری كشور و روابط بین‌المللی است و زمانی كه احساس كنم ضرورت دارد شركت خواهم كرد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که آقای هاشمى رفسنجانى آخرین بار در روز ۲۶ تیر سال گذشته خورشیدی امامت نمازجمعه تهران را برعهده داشت که در این روز انبوهى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران با حضور در نماز جمعه از آن به عنوان فرصتى بار بیان اعتراض‌هاى خود استفاده کردند.

آقاى رفسنجانى در نخستین و آخرین خطبه‌هاى نمازجمعه خود پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران، اوضاع کشور را بحرانى اعلام کرده و پیشنهادهایى نیز براى خروج از این بحران ارایه کرده بود که سخنان وى با واکنش تند حامیان دولت روبه‌رو شد.

از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان به عنوان خطیب نماز جمعه تهران اعلام نشده است و حتى نماز جمعه روز قدس در تهران که در سال‌هاى گذشته همواره به امامت آقاى رفسنجانى برگزار مى‌شد، بدون وى اقامه شد.

در حالی که برخی از گمانه‌زنی‌ها از تلاش روحانیان حامی دولت برای جلوگیری از حضور آیت‌الله رفسنجانی در نماز جمعه تهران حکایت دارد، چندی پیش محسن رهامی، استاد دانشگاه و از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری عدم حضور رفسنجانی را نماز جمعه را نشانه «نارضایتی وی از روند کنونی» در کشور خوانده بود.

آقای رهامی در این باره همچنین گفته بود: «آقاى هاشمى اگر مصلحت ببینند که آمدن و موضع‌گیرى ایشان به حفظ نظام و بهتر شدن اوضاع کمک مى‌کند، شخصى نیستند که تحت فشار مقامى باشند و مشى کلى ایشان این است که با حالت بزرگوارانه و پدرانه خود فعلاً سکوت کنند.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان روز یکشنبه خود همچنین یک بار دیگر بر «رابطه صمیمانه» خود با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته است: «رابطه ما صمیمانه است و این رابطه ریشه‌های عمیقی دارد. اختلاف نظر طبیعی است، ولی همه باید تابع نظر رهبری باشیم و اینجانب شخصی را بهتر از ایشان برای رهبری نمی‌شناسم.»

این در حالی است که به دنبال حمایت آقای رفسنجانی از معترضان به نتایج انتخابات، رهبر جمهوری اسلامی بارها در سخنان خود تلویحاً از رییس مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرده بود.

پیشتر نیز آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اختلاف نظرش با آیت‌الله رفسنجانی گفته بود، نظرات وی به دیدگاه‌های محمود احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است.

با این حال آقای رفسنجانی در اظهارنظرهای علنی خود همواره از رهبر جمهوری اسلامی حمایت کرده است، این در حالی است که در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و برخورد با فعالان سیاسی، چند تن از بستگان نزدیک وی نیز طعم بازداشت و زندان را در جمهوری اسلامی چشیده‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای شورای سردبیری روزنامه اصلاح‌طلب «فرهنگ آشتی» همچنین در باره نقش رسانه‌ها و روزنامه‌ها در جامعه گفته است: «آموزه‌های دینی و قانون اساسی حق نقد مسایل كشور و جامعه را به رسمیت شناخته و طبیعی است این به معنای ایجاد فضای تهمت و افترا نیست.»

به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات، روند برخورد با روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب در ایران شدت گرفته و اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ماه‌های گذشته توسط دولت یا قوه قضاییه توقیف شده‌اند.

آقای رفسنجانی همچنین اظهارات تازه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریكا را در باره راهبرد هسته‌ای جدید ایالات متحده آمریکا «غیرمسوولانه و نامناسب شان رهبر یكی از بزرگترین كشورهای دنیا» قلمداد کرده است.

رییس جمهور آمریکا در تشریح راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا گفته بود، در صورت حمله ایران و كره شمالى، ایالات متحده آمریکا با استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌اى به آنها پاسخ خواهد داد.

این سخنان رییس جمهور آمریکا و نیز اظهارات وزیر دفاع ایالات متحده در باره راهبرد تازه هسته‌ای آمریکا با واکنش تند رهبران جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای روبرو شده است که دولت آمریکا را «دولتی شریر و غیرقابل اعتماد» خوانده است.
XS
SM
MD
LG