لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

سفر هیات آمریکایی به آنکارا برای گفت و گو در باره تحریم‌ها علیه ایران


به دنبال افزایش نگرانی‌های واشنگتن در باره روابط تجاری ترکیه با ایران، یک هیات آمریکایی با سفر به ترکیه با مقام‌های این کشور در باره تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی گفت و گو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یکی از مقام‌های سفارت ایالات متحده در آنکارا روز جمعه با تایید سفر این هیات آمریکایی به ترکیه اظهار داشت: «آنها برای تشریح تحریم‌های سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های تازه ایالات متحده «علیه ایران) که در اول جولای به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا رسیده است، به اینجا آمده بودند.»

بر اساس این گزارش هیاتی از وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در جریان مذاکرات هفته جاری خود با مقام‌های دولت ترکیه به تشریح دیدگاه‌های آمریکا در باره تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

سفر این هیات آمریکایی به ترکیه پس از آن صورت گرفته است که دولت ترکیه اعلام کرده بود، با وجود تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران، آنکارا از شرکت‌های ترک برای انجام معامله با ایران حمایت می‌کند.

با این حال به گفته این مقام سفارت آمریکا در آنکارا، ترکیه تنها یکی از چند کشوری است که هیات آمریکایی قرار است به آنجا سفر کند.

از سوی دیگر یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه ترکیه نیز با تایید مذاکرات انجام شده، گفته است: « در این گفت و گوها در باره تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران تبادل نظر شده است.»

به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، ایالات متحده آمریکا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است که به مراتب گسترده‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است و به ویژه صنعت نفت و گاز ایران و نیز شرکت‌ها و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

با این حال مقام‌های ترکیه گفته‌اند که به تحریم‌های فراتر از آنچه سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب کرده است، اعتنا نخواهند کرد. در همین راستا وزیر انرژی ترکیه چند روز پیش اعلام کرده بود، با وجود تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران، شرکت‌های ترکیه به فروش بنزین به ایران ادامه خواهند داد.

تانر ییلدیز با بیان این که ترکیه تصمیم ندارد فروش بنزین به ایران را متوقف کند، گفته بود: «اگر اولویت بخش خصوصی (ترکیه) در فروش بنزین به ایران باشد، ما به ایران کمک خواهیم کرد.»

در این میان یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به سفر هیات آمریکایی به آنکارا برای گفت و گو در باره تحریم‌ها علیه ایران با مقام‌های ترک گفته است: « ما به آنها گفتیم، ترکیه خود را ملزم به رعایت تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل نمی‌داند.»

این در حالی است که بر اساس تحریم‌های تازه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، شرکت‌های خارجی که به فروش فرآورده‌های پالایش شده نفتی به ایران اقدام نمایند، با مجازات‌های سنگینی روبرو شده و اجازه فعالیت در بازار ایالات متحده را نخواهند داشت.

در این میان روزنامه «جمهوریت» ترکیه، به نقل از یک مقام‌ آمریکایی نوشته است، هیات آمریکایی به این منظور به آنکارا سفر کرده است، تا به مقام‌های ترکیه هشدار دهد که ایالات متحده قصد دارد، شرکت‌های ترک را به دلیل معامله با ایران و نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، هدف اقدام‌های تنبیهی خود قرار دهد.

این در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی انجمن صادرکنندگان استانبول، به دنبال تصویب تحریم‌های آمریکا علیه ایران، میزان فروش بنزین ترکیه به ایران در ماه ژوئیه سال جاری میلادی ۷۳ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس میزان فروش بنزین ترکیه به ایران از حدود ۹۴ میلیون دلار در ماه ژوئن به کمی بیش از ۲۵ میلیون دلار در ماه ژوئیه نزول کرده است و در ماه ژوئیه تنها یک محموله بنزین از ترکیه به ایران صادر شده است.

پس از آن که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تصویب کرده و محدودیت‌های گسترده‌ای را در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت فرآورده‌های نفتی با جمهوری اسلامی در نظر گرفتند، غول‌های نفتی مانند توتال فرانسه، شل هلند، بریتیش پترولیوم بریتانیا و شرکت‌های نفتی دیگری نظیر ویتول، اسمیت اینترنشنال و گلنکور سوئیس فروش فرآورده‌‌های نفتی از جمله بنزین را به ایران متوقف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG