لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

تحقیق هلند درباره ارسال یک محموله «غیرقانونی» آژانس به ایران


هلند با اعلام توقیف یک محموله ارسال شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مقصد ایران اعلام کرد، ممکن است، علیه صادر کننده این محموله به جرم نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به «اقدام‌های قانونی» متوسل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان وزارت اقتصاد هلند روز جمعه اعلام کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب یک موافقتنامه همکاری‌های فنی با جمهوری اسلامی محموله‌ای را برای سازمان انرژی اتمی ایران که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است، ارسال کرده است.

همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده است که یک دستگاه یابنده گاز هلیوم را برای استفاده در یک پروژه مربوط به درمان بیماری سرطان در ایران برای این کشور سفارش داده است.

آیران اورنسل، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درعین حال خاطر نشان کرده است، که پروژه یاد شده در سال ۲۰۰۷ مورد تایید شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی قرار گرفته است که چند کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در آن عضو هستند.

وی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه بدون اعلام جزئیات بیشتر، هدف از همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران در اجرای این پروژه را فراهم آوردن شرایط لازم برای درمان سرطان با استفاده از رادیو داروها اعلام کرده است.

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند، در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، هر چند تهران این اتهام را رد می‌کند، با این حال کشورهای غربی با تشدید تحریم‌ها علیه‌ ایران، در ارسال هر گونه تجهیزات پیشرفته به ایران که قابلیت کاربرد در برنامه هسته‌ای یا موشکی جمهوری اسلامی را داشته باشد، بسیار سختگیری می‌کنند.

در این میان وزارت اقتصاد هلند با اعلام این که توقیف محموله ارسال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در راستای تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته، در عین حال تصریح کرده است که تجهیزات یاد شده قابلیت استفاده در برنامه هسته‌ای ایران را ندارد.

به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد هلند، در این مورد آنچه محل ایراد است، نه خود تجهیزات ارسالی، بلکه دریافت کننده آن است که سازمان انرژی اتمی ایران است که مسئول برنامه هسته‌ای مناقشه برانگیز جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

وزارت اقتصاد هلند با اعلام این که این دستگاه به صورت غیرقانونی از طریق خاک این کشور به ایران ارسال می‌شد، از اعلام نام صادر کننده و نیز کشور مبدا خودداری کرده است.

بر این اساس تصمیم‌گیری در باره مجازات احتمالی صادر کننده دستگاه یابنده گاز هلیوم و نیز صادر کننده یک محموله دیگر به ایران شامل دستگاه‌های فشار سنج برای صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی، به بعد از پایان تحقیقات جاری در این باره موکول شده است.

در این میان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در وین نوشته است که استفاده از دستگاه یابنده گاز هلیوم در صنعت بسیار مرسوم است و این دستگاه دارای قابلیت دوگانه نیست.
XS
SM
MD
LG