لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی همچنان در باره کهریزک پنهانکاری می‌کند


به دنبال انتشار گزارشی در باره محکوم شدن «دو نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک به قصاص»، سازمان عفو بین‌الملل جمهوری اسلامی را به ادامه پنهانکاری در ماجرای بازداشتگاه کهریزک متهم کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه در واکنش به انتشار گزارشی در مورد محاکمه متهمان بازداشتگاه کهریزک و محکوم شدن دو نفر از آنها به قصاص بیانیه‌ای صادر کرده و از دولت جمهوری اسلامی خواسته است، اطلاعات کاملی در باره متهمان این پرونده و نقش آنها در حوادث کهریزک منتشر کند.

سازمان قضايی نيروهای مسلح ايران روز چهارشنبه اعلام کرده بود، دو نفر از متهمان پرونده کهريزک از سوی دادگاه نظامی تهران به اتهام قتل اميرجوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمدکامرانی به قصاص محکوم شده‌‌اند.

همچنین ۹ متهم ديگر نیز به «تحمل حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری» محکوم شده و یک متهم دیگر نیز «به دليل احراز نشدن جرم»، از اتهام‌های وارده تبرئه شده است.

این در حالی است که سازمان قضايی نيروهای مسلح ايران در اعلامیه خود در این باره به نام و سمت هیچ یک از ۱۱متهم اشاره‌ای نکرده است. با این حال بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر در باره پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک منتشر شده بود، متهمان اين پرونده رده‌های مختلف نظامی مانند سرتيپ، سرهنگ، ستوان، استوار و گروهبان را شامل می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم چهار نفر از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری به نام‌های محسن روح‌الامينی، امير جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامين آقازاده‌قهرمانی به دليل شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه در اين بازداشتگاه جان خود را از دست داده بودند.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی در باره بدرفتاری با معترضان بازداشت‌شده در بازداشتگاه‌ها در دوران اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در ایران، بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبر جمهوری اسلامی و به دليل «غير‌استاندارد» بودن تعطيل شد.

در حالی که سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران از صدور احکام متهمان این بازداشتگاه خبر داده است، سایت‌های خبری و رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در ایران نسبت به محاکمه عاملان واقعی حوادث روی داده در کهریزک ابراز تردید کرده‌اند.

در این میان سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه خود در این باره از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، روند تحقیقات خود در باره شکنجه و آزار واذیت بازداشت شدگان در کهریزک و نیز جزئیات مربوط به اتهام‌های وارده به محکوم شدگان را منتشر کنند.

عفو بین‌الملل انتشار جزئیات مربوط به پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک را برای « تضمین حقوق قربانیان و اعضای خانواده آنها» ضروری ارزیابی کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود در این باره آورده است: «عفو بین الملل از مقام‌های ایران می‌خواهد اسامی متهمان و سمت آنها را در زمان وقوع حادثه کهریزک و نیز جزئیات مربوط به محاکمه آنها را اعلام کنند.»

این سازمان طرفدار حقوق بشر با مبهم دانستن نحوه رسیدگی به اتهام‌های متهمان پرونده کهریزک مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده است که همچنان به «پنهانکاری» درباره رویدادهای بازداشتگاه کهریزک ادامه می‌دهند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل همچنین تاکید شده است، عدم اعلام مشخصات متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک این نگرانی را به وجود آورده است که این افراد احتمالاً از مسئولان رده پایین هستند و حکومت به دنبال قربانی کردن آنها است تا از این طریق «بر حوادثی که طراحان آن همچنان مسئولیت‌های بالای حکومتی و قضایی دارند» سرپوش بگذارد.

با این حال این نخستین بار است که مقام‌های جمهوری اسلامی از «محاکمه و محکومیت» کسانی که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در مقابل معترضان به نتایج انتخابات قرار گرفته بودند، خبر داده است.
XS
SM
MD
LG