لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

احمدی‌نژاد: آماده‌ایم مذاکرات هسته‌ای تا ۱۰ روز دیگر آغاز شود


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم ایران، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه ژاپنی از آمادگی ایران برای انجام سریع گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

آقای احمدی‌نژاد در این مصاحبه که روز جمعه در روزنامه یومیوری شیمبون انتشار یافت اعلام کرد که ایران آماده ‌است «تا اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر» گفت‌وگو بر سر مبادله اورانیوم غنی‌شده با پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان را از سر بگیرد.

محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه اختصاصی که در تهران انجام شد در مورد مبادله اورانیوم در ازای دریافت سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران اظهار داشت: «ما قول می‌دهیم که اگر تأمین سوخت را تضمین کنند، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کنیم.»

اعلام آمادگی محمود احمدی‌نژاد برای «انجام سریع گفت‌وگوها با قدرت‌های غربی» در حالی صورت می‌گیرد که وی پیش از این ادامه مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی را منوط به شرایطی کرده‌ بود.

پیشنهاد اولیه مبادله سوخت سال گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد و موافقت آمریکا را هم به همراه داشت. تهران این پیشنهاد را رد کرد، ولی چند ماه پس از آن، طرحی مشابه را با ترکیه و برزیل امضا کرد که اورانیوم کمتر غنی شده، به ترکیه منتقل شود. غرب این توافق را ناکافی دانست.

منظور از این طرح مبادله اورانیوم کاستن از نگرانی‌ها در مورد امکان ساخت بمب اتمی توسط ایران است.

آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه خود با این روزنامه ژاپنی افزود: «غنی‌سازی اورانیوم حق ماست. ایران هرگز باعث آغاز جنگ نشده و به دنبال بمب هسته‌ای هم نبوده‌است.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در خصوص ازسرگیری مذاکرات ادامه سخنان وی در اوایل ماه جاری میلادی است که در آن خواستار پیوستن ایالات متحده به گفت‌وگوهای مبادله سوخت هسته‌ای شده‌ بود.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در همین زمینه گفته‌بود که «ما اهل مذاکره هستیم، اما نه با آمریکایی که خواستار گفت‌وگو در سایه تهدید و تحریم و زورگویی است.»

در همین زمینه یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوازدهم مرداد گفت که مذاکرات مبادله سوخت اتمی با ایران می‌تواند به زودی انجام شود، به‌ویژه این که نشانه‌های خوبی از سوی کشورهای دخیل در این مسئله دیده شده ‌است.

جمهوری اسلامی پیش از این، شروط «شرکت در هرگونه مذاکره‌ای» بر سر برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران را «اعلام نظر کشورهای طرف مذاکره درباره سلاح‌های هسته‌ای» اسرائیل و نیز «اجتناب از هرگونه تهدید به فشار» اعلام کرده‌ بود.

با وجود این، چندی پس از اعلام این شروط، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از «آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت بدون قید و شرط در گفت‌وگوها با گروه وین» خبر داد.

گروه وین متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه (سه کشور عضو گروه ۱+۵) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ماه اکتبر سال گذشته از پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مبادله هسته‌ای با ایران حمایت کرده بود.
XS
SM
MD
LG