لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

یارانه‌های مستقیم از «۲۷ مهر» به حساب شهروندان ایرانی واریز خواهد شد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم اعلام کرد اولین بخش از یارانه‌های مستقیم در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها ۲۷ مهرماه، همزمان با زادروز امام هشتم شیعیان، به حساب مردم واریز خواهد شد.

رئیس‌جمهور ایران که روز یکشنبه در جریان سفر استانی خود به استان اردبیل سخن می‌گفت اظهار داشت: «ان‌شاءالله به لطف خداوند از روز اول اجرای این قانون، وضعیت اکثریت ملت ایران که در حال حاضر متوسط و یا بعضا رو به پایین بوده‌است بهتر خواهد شد و چشمان شیاطین کور خواهد شد.»

وی ابراز امیدواری کرد که در اواخر هفته آینده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی جزئیات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نحوه اجرای آن را توضیح دهد.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اول مهر ماه را به عنوان زمان واریز یارانه‌های نقدی اعلام کرده و مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز این تاریخ را تأیید کرده بود.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ابتدا قرار بود، از فروردین ماه سال جاری اجرا شود، اما دولت محمود احمدی‌نژاد اجرای این قانون را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد و پس از آن اخبار ضد و نقیضی در مورد تاریخ واریز یارانه‌های مستقیم در رسانه‌های ایران منتشر شد.

آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی روز یکشنبه خود در اردبیل افزود: «کسانی که ۲۰ سال نتوانستند این موضوع را اجرا کنند و سه سال به دولت نهم فشار آوردند که این طرح را اجرا کند اکنون که این طرح تبدیل به قانون شده‌است شروع به داد و فریاد کردند ولی من به شما می‌گویم که چیزی نمی‌شود الا این‌که حق ملت از گلوی شما گرفته می‌شود و به ملت بازگردانده می‌شود.»

خبرگزاری مهر روز دوشنبه در گزارشی میزان یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر را حدود ۴۴ هزار تومان و سایر اقشار را حدود ۲۴ هزار تومان اعلام کرد اما مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی گفته‌است رقم دقیق یارانه نقدی هر ایرانی را محمود احمدی‌نژاد اعلام خواهد کرد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی نیز روز جمعه به خبرگزاری مهر گفت: «مبلغ یارانه نقدی را می‌دانم، اما فعلاً به مصلحت نیست اعلام کنم.»

به گزارش روزنامه خراسان، یارانه مستقیم در مرحله اول در ۹ استانی که «اولین استان‌ها در افتتاح حساب بانکی بودند» پرداخت می‌شود. این روزنامه این استان‌ها را «گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان» ذکر کرده‌است.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

اما پس از تصویب این قانون در روز ۱۸ اسفند ماه سال گذشته خورشیدی و ابلاغ آن به دولت برای اجرا، محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد، به دلیل عدم موافقت نمایندگان با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این قانون حاضر به اجرای آن نیست.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این قانون مخالفت کرده و آن را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌ بودند. سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان، دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد این قانون را اجرا خواهد کرد.

زمزمه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در هفته‌های اخیر باعث افزایش برخی از قیمت‌ها شده به طوری که برای نمونه قیمت آهن‌آلات در ایران ۲۰ درصد و بهای بلیت پروازهای داخلی ۳۰ درصد افزایش داشته‌است.

در این میان محمدحسین فرهنگی، نایب رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس، نسبت به «رها شدن دستگاه‌های دولتی» در اثر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و دستگاه‌هایی که «احساس می‌کنند هر نظری که در تغییر قیمت کالاها دارند را می‌توانند اعمال کنند» ابراز نگرانی کرده‌است.
XS
SM
MD
LG